tisdag 20 november 2018

Tomatsticklingar & Piennolo- evighetstomater!

Inne från vårt sovrum ser vi in på glasverandan. Där står en massa olika växter under vintern ljust & svalt. I vila med lite vatten mest för att inte torka ut. Vi har ett frostvarnare därinne för inga element finns & fönstren är enkelglas. En luftavfuktare står på så att det inte blir rinnande fukt på insidan av fönstren som skadar dem & fönsterbrädorna. Den larmar när den är full. Vattnet använder jag till blommorna därinne.
Där finns rosor, kryddor, pelargoner, taklök, fuchsior, aurikler, några gammeldags liljor, camelior i knopp mm & så tomatsticklingar.
Detta med tomatsticklingar är första året vi testar & jag har skrivit om det förut.

-->Så här tog vi tomatsticklingar!
-->En man & hans tomater!
-->Tomatsticklingar

Tapet DURO Gammelsvenska
 Solen lyser varje dag inne på glasverandan 😎

 
För en tid sedan stöttade jag dem alla med pinnar. Men nu har de växt så väldans.

 
Så nu band jag upp dem genom att dra snören från den en över gardinstången & ner till en annan stickling. När de sen når taket då måste de ju toppas.
Det är ju så avkopplande att vara därinne en stund varje dag. Så glad för min glasveranda.

 
Inne ifrån vardagsrummet lyser oxå solen var dag då växtbelysningen är tänd. Brukar inte dra igång den förrän frösådderna är gjorda men nu kör vi får sticklingarnas skull. Jag har ju alla camelior oxå som är fulla i knoppar så de blir glada för ljuset oxå. 

 
Ett par olika tomater är på G 😍 Och det ser ut som om de flesta plantorna har blommor nu faktist. Det blir som tomatodling året om ifall detta fungerar. Det återstår att se kul är det hur som helt 🌱 Har börjat titta på lagringsbara tomater som de har i Italien ska. Piennolo. 



Ska fråga runt & höra vilka som är bäst av dem. Vill ha en gul & en röd sort till att börja med 🍅
Om någon har testat så vill jag väldigt gärna höra vilka era favoriter är 😋

TACK för att du kika in. KRAM från mig!

Inga kommentarer: