tisdag 3 november 2020

Så luktärt nu!


På Alla Helgona var vi på kyrkogården & tände ljus 
för våra kära som inte längre finns hos oss.


Utanför växer en flikek som jag länge sett & tyckt var så fin.
Har letat under den efter ekollon men aldrig hittat några men denna gång så fann jag!


Så jag har nu sått 2 av dem & ställt krukan ute bakom växthuset.


En ställde jag i ett glas inne.
Får se om jag lyckas få den att vakna till 🌱

Så har jag sett att både Claus Dalby & Monty Don sått luktärtor nu.
Det vill jag såklart testa.
Hade sparat en fröskida & den tänkte jag pröva att så.


När jag öppnade den hade 3 av 5 frön redan en grodd.
Det bådar ju gott! 


Sådde dem i en djup kruka i plantjord.
Svepte in den i en duk av nån slags skumplast.
Så ställde jag den i en korg & krattade ihop löv & la runt.
Så får den stå i kallväxthuset.
Om det blir för kallt ska man ta in den till en mer skyddad miljö sa de...
Jag tänker mig då snickarboden som hålls frostfri. 
Om det blir över -10 skulle man ta in krukan.
Blir spännande att se hur det går.

Perenn cerise vial sådd september 2020

Jag har tidigare sått vild vial såhär års & den perenna som ej doftar.
Det funkar & de brukar gro & vaknar till på våren igen.
De har jag haft bakom växthuset lite skyddat med löv runt & på.


Idag såg jag att murgrönan som letat sig uppför tallen nu är i blom.
Det är första gången det sker.
På tallen alltså annars blommor murgrönan varje år i trädgården.

KRAM från mig!

1 kommentar:

Maribel sa...

Hej Helena!
Vilka roliga grejer, du testar. Hade kastanjer som hade börjat gro i en plastpåse förra året. En lyckades jag få att börja växa, men tyvärr så dog den när jag planterat den i jord. Borde kanske haft den längre i vatten.
Ha det gott /Marika