fredag 7 juli 2023

Älg i trädgården...


Det brakar till på ett skumt sätt...
Jag ligger i badenbaden i trädgården & lyssnar på en ljudbok.
Öppnar ögonen & han är här! 
Älgen som badar i dammar & fågelbad i området där vi bor.
Vad han är ute efter i vår trädgård kan jag räkna ut...
Jag lyfter sakta telefonen & ringer in till ''han den ende'' för det är bara trappen mellan mig & älgen & jag tänker att det är bäst att vara stilla.


Han ser rätt på mig men går ändå fram till dammen & börjar dricka.
''han den ende'' kommer ut & då skyndar jag mig till dörren.
Där står vi & ser älgen dricka.
Tur Dirren vår hund var inne!

När älgen tog ett kliv över dammkanten så var måttet rågat.
Då agerade vi klappade händer & hojta väl medvetna om att den brukar gå mot folk som försöker skrämma den.
Men vi hade bara att par steg till dörren 
Den gav sig då av samma väg som den kommit men stannade lugnt vände sig om tittade på oss innan den hoppad över staketet & försvann. 

På vägen gick en familj med barn i vagn & hund som tur var sprang älgen ut precis framför dem & vidare! 


Nu har vi försökt höja staket & grindar där vi tidigare sett att älgarna tagit sig in & ut.
Det blir som värsta fortet hära 😅


Har förut tänkt på om man skulle göra någon slags båge här
 över grinden så då vart ju det gjort fniss 
Kaprifol få slingra sig där.

Alla garderingar vi gjort är inte jättesnygga 
men nu har det gått för långt då älgarna kommer in i trädgården då man är ute.
Läskigt när man har hund & tänker på alla barnfamiljer i området 😐



Annars då jo ekorren, en katt & duvan Sten dricker oxå vatten
 i dammen var dag men det är ju bara trevligt 😌

KRAM från mig!

2 kommentarer:

Maribel sa...

Hej Helena!
Nej dem vill man inte ha på besök. Det kan bli riktigt farligt och speciellt om de får syn på Dirren. Tur att det slutade lyckligt, och hoppas att älgen hittar något spännande i skogen i stället.
Ha det gott /Kram Marika

Gardens at Waters East sa...

I have no idea what I would do if a moose showed up in my garden!!! Hmmm, I wish you well as you look for a solution.