måndag 26 september 2022

Zetas & Slottsträdgården Ulriksdal

Slottsträdgården Ulriksdal


Det var en härlig höstkväll i lördags.
Jag ville inte gå in efter kvällspromenaden med Dirren.
Satte mig på baksidan för att njuta av den sista solen.

Dirren är alltid med & klättrade upp i soffan.
Knölade omkring tills han kunde lägga sig bredvid mig.


Satt & funderade på denna plantering framför snickarboden
 som jag tidigare i veckan grävt bort en massa plox & sköldpaddsört ifrån.
Vill att den ska harmonisera mer med de övriga planteringarna på husets baksida.
Vi skulle till Zetas på höstmarknad på söndagen & jag tänkte att jag ev. kunde hitta några perenner där.


Jag skulle ta en bild för att visa min vän Catrin
 så vi skulle kunna spåna lite ideér på vägen till Zetas.
Asså Dirren han är så himla rolig 😆
Alltid med kolla minen ha ha 


Okej jag byter position & gör ett nytt fotoförsök men då byter han oxå position 😂


Okej men jag tänker mig ormbunke & nån mer pilört
 här för att ta upp färger i de andra 2 planteringarna 
& här på trappen har jag macrame & andra grejer i rött 
så lite matchning här blirre dårrå.


Zetas bjöd på höstmarknad i härliga färger & sol.
En mycket trevlig marknad tyckte vi.
 Med utställare som passade fint in.
Inget krafs här inte!


Så skönt att gå & strosa hära.


Hortensior i mustiga färger som jag gillar.


Som alltid en gofika & innan vi lämnar så tar jag den obligatoriska toa bilden 😍


Så for vi vidare till Stottsträdgården Ulriksdal.
Där var det äppeldagar så mycket folk men det är så stort
 så det märktes inte så mycket.


Här gick vi länge & strosade på självplocket
njöt av alla vackra blommor & grönsaker.
Beundrade alla fina namngivna äppelsorter & man kunde provsmaka.
Vi fikade här oxå intog goa smörgåsar & ett dignade kaffebrödsbord frestade oj oj 
Ja det var en fröjd att se alla bakverk dekorerade med blommor från trädgården. 

En riktigt härlig dag alltså!
Jag hittade även ett par perenner här till min plantering.
Det är sol ute även idag & jag borde verkligen gå ut nu & plantera så hej svejs!

KRAM från mig!

Inga kommentarer: