måndag 31 januari 2022

Glasverandan lyllos mig som har den!



Välkommen in på glasverandan.
Här tillbringar jag en stund varje dag.
Det är lite kallt endast +10
På med tjocktröjan & sockor sen går jag in.

 Cameliorna blommar 

 

 Det är en lyx att ha camelior att njuta av när man som bäst behöver färg.



Rosorna i kruka blommor oxå.



Rosa Chinensis ´Mutabilis´ på stam.


Så här års har de inte riktigt sin rätta färg men vad gör väl det?
De bjuder på blomma efter blomma hela vintern lång ja faktist året runt.


Helt ljuligt att ha rosor i blom under vintern oxå.


Sedan 2010 har den suttit i kruka.


Så har även Rosa Jacqueline du Pré
Planterar om dem på våren men inte varje år.
Bara vartannat.
De år jag ej gör det så lägger jag rosgödsel ovanpå jorden & så U-Jord på det.



Det är ljust härinne & växterna trivs bra.

Cissus Striata

Denna dvärg Cissus har jag drivit upp från skott.
 Den trivs bra får lite gula blad som faller av men annars så mår den helt OK.

Tillbringar en stund härinne.
Jag rensar & vattnar, binder upp tomatsticklingar. 
Växtbelysningen sätter jag på när det inte finns ngt.dagsljus längre.
Kör bara 2 timmar om dagen för cameliornas skull & lite även men tanke på tomatsticklingarna.
Det har visat sig hjälpa Cameliorna för det är få knoppar som trillat av denna säsong. 

När jag senare sår frön då kommer jag 
såklart ha växtbelysningen tänd längre tid. 

Efter en stund är det ändå lite kallt om fötterna att vara härinne 
men då är det skönt att sitta framför brasan en stund i vardagsrummet.

KRAM från mig! 

4 kommentarer:

Maribel sa...

Hej Helena!
Vilken fantastisk veranda du har med alla fina växter som blommar. Och rosor, trodde inte de trivdes inomhus. Härliga camelior. Verkligen Lyckans dig!
Ha det gott /Marika

Ätliga trädgården sa...

Verkligen det perfekta stället för vinterförvaring . Kan tänka mig att du har många goda stunder där.
Allt gott
/Anette

HWIT BLOGG sa...

Åhh lyckost dig och din härliga veranda!! Så glädjefullt att gå ut där och se allt som blommar och allt som har övervintrat! Förstår att du trivs där :)
KRAM från Titti

Carina sa...

Ja lyllos dig tänker jag redan när jag läser rubriken :) En underbar och ljuvligt praktisk plats helt enkelt. Och när jag läser om hur du tar på dig tänker jag - då skulle jag behöva sticka de där önskade Fair Isle sockorna som jag inte vet när jag ska använda...

Ha det så härligt på verandan! Kram, Carina