lördag 25 december 2021

Kära gamla ting


Kära ting några är lite extra kära såhär kring jul.
Som mormors lila ljusstake & hej & hå vad tung den är för de små nissarna 🎅


Den gröna kaffekvarnen inropad på auktion. 
Lite extra älskad till jul tillsammans med Kockums kaffekannan.
Tomaten heter ´Mallorquin´& är en av mina 2 lagringsbara sorter. 


Mormors förvaringsburkar som jag sett sen jag var barn & alltid velat ha. 
Faten likaså.


Dessa som tomtar  tillsammans med fotogenlampan & burken med mitt efternamn på.
Allt från auktion & antikbutik.
Så fint stileben ihop 😍


Denna lilla trätavlan oxå den från mormor har jag alltid tyckt så mycket om.
 Som jag har funderat på när jag var liten & alltid velat ha.
Vad bråkar de om?
 

Tomten från Doris Nord tillsammans med de handstöpta ljusen 
från Östanbäcks kloster som Fader Alf gjort.
Bricka i bakrunden som är mormors.
Så kära ting.


Mormors tomtar så rara.
Reflekterar över varför jag inte har någonting från farmor?
Minns att vi firade jul där oxå.
Men farmor hade 5 barn & in mormor hade bara mamma.
Så därför har nog många ting gått till pappas syskon.


Så har vi änglaspelet...
Ett måste till jul har alltid varit så! 


Ska vi komma överens om att det var bättre att lyssna till det när man var barn.
Asså det pinglandet det är galet! 
Ska vi säga så?! Det var bättre förr 😝

GOD fortsättning på Julen ALLA ni som kikar in här på bloggen.

 KRAM från mig!

3 kommentarer:

Maribel sa...

Hej Helena!
Så många fina saker du har efter din mormor. Gamla saker med minnen, vad är bättre än det. Vissa saker var bättre förr. Plingandet t.exempel.
Ha en fortsatt fin Julhelg /Kram Marika

Carina sa...

Härliga ting och visst är det fint med de vi har extra fina minnen kring. Jag tänker på det jag hört någonstans - en människa är död först när ingen minns den. Din mormor lever väldigt väl.

God fortsättning! Kram, Carina

Gabriel garden sa...

Quanta neve è caduta! È il momento di meritarsi un poco di riposo :)

Ti auguro un buon anno! :)