onsdag 1 september 2021

Tomatsticklingar nu är det dags!


Nu är det dags att ta tomatsticklingar inför nästa säsong.
Jag tar minst 2 av varje & sätter i glas med vatten.
Namnen sätter jag runt varje stickling för det är så himla lätt att flytta runt på glasen
 & så helt plötsligt är de ihopblandade ...joddå det har hänt mer än en gång 😇


De får fort rötter inom nån vecka brukar de flesta fått det.
Man kan sätta dem direkt i jord men jag gör så som jag brukar varje år.


När de sen fått fina rötter planterar jag dem i blomjord 
eller helst plantjord om jag har det hemma.
Sen står de svalt inne på den ljusa glasverandan till i vår då de planteras om.


Årets tomatplantor ger sån fin skörd att vi kan dela med oss.
Så roligt att odla egna tomater en sån rikedom 💚

KRAM från mig!

 

3 kommentarer:

Maribel sa...

Hej Helena!
Kanske skall jag göra ett försök i år. Är så dålig på att komma ihåg att vattna, men det kan vara värt ett försök.
Visst var det ett fint tomatår.
Ha det gott /Kram Marika

Carina sa...

Hmm.. tomatsticklingar får jag fundera på. Det eventuella problemet är själva förvaringen. Jag saknar ett svalt utrymme. Men har ett lite varmare där jag har extra ljus... Nu satte du griller i huv'et ;)

Kram, Carina

HWIT BLOGG sa...

Härliga skördetider och bra tips med tomaterna. Det ska jag testa!
Helgen rullar på och jag önskar dig en skön lördag/söndag...
Kram Titti