måndag 16 augusti 2021

Sammetshortensia


Nu måste jag slå ett slag för 
Sammetshortensia Hydrangea aspera sargentiana 


Den är så vacker just nu.


Hos mig sitter den i ljus skugga på baksidan av huset.
I skyddat läge i ett hörn den har ett pilstaket som en ´väggarna`
Den trivs utmärkt i sandblandad jord som det är där. 
Väldrenerat tycker den om så det är nog därför den gillar sanden.
I övrigt sitter den i surjord & den gillar inte om jorden torkar ur då slokar den & får gula blad så det gäller att vattna den när den visar att den behöver det.


Titta så vacker den är 💚



Till sällskap har den jätterams, bronsrodgersia, trolldruva, sockblomma & ormbunke.
Kameliontbusken sitter på en annan byggnad.


Bladen är ludna på undersidan därav namnet Sammetshortensia. 

KRAM från mig!

4 kommentarer:

HWIT BLOGG sa...

Halloj! KUL att du kunde kommentera hos mig igen Helena :) Men vilken fantastisk hortensia, oj oj oj...helt magisk! Den ska jag genast skriva upp i min "vill-ha-lista".
KRAM från Titti

Catherine sa...

Very nice colour. I love hydrangeas.

Maribel sa...

Hej Helena!
Den är helt fantastisk.
Ha det gott /Kram Marika

Carina sa...

Det är en magisk hortensia. Jag hade en som tyvärr torkade bort. Sen såg jag ett riktigt välmående exemplar i Oslo botaniska trädgård och nu har jag skaffat en ny. Men jag har tänkt sätta den i kanten av ett fuktparti den här gången. Får se hur det går.

Kram, Carina