tisdag 8 december 2020

Luktärter


Mina luktärtsfrön från Cecila Wingård har kommit.
Har haft lite otur med luktärtsfrön i ett par år. 
De gror dåligt eller inte alls.
I år var det samma visa köpte då nya från av ett annat märke
 men ja några grodde men det var fel sort...


Jag sår alltid den gamla anrika "Fransiscus Cupani"
Så vacker i färgerna & doften är magisk!


Det sägs att det är den som doftar mest 😍


Men nu testar jag en som ska vara väldigt lik den.
Denna heter "Matucana" 
Mer starkväxande  än "Fransicus Cupani" med längre stjälkar står det om den.
Eftersom jag har en vän som beställt av Cecilia 2 år i rad minst
 & sått med väldigt gott resultat så testar jag hennes frön istället.

Vad härligt när de kom en grå dag i ett cerise kuvert 😍
Ett vackert kort låg i brevet oxå. 


Och odlingsråd med bilder som jag kommer följa till punkt & pricka!
Så litar jag på min vän att när hon sår då är det dags 😉

Foto lånat från Cecilia Wingårds webbshop.

Kolla här så fint jag kommer få det 😂
Jag kommer kunna plocka & dela med mig tänker jag 😎

Kika in till Cecilia & njut av hennes bilder eller beställ den vackra boken hon gett ut!



KRAM från mig!

3 kommentarer:

Maribel sa...

Hej Helena!
Jag lyckades inte heller med mina luktärter i år, kan bero på att det var gamla frön som jag glömde att så förra året. Får nog titta in hos Cecilia.
Tack för länken. Ha det gott /Marika

Ätliga trädgården sa...

Jag lyckades inte särskilt bra med min heller i år. En ljusrosa gick bra, men de mer spännande sorterna behagade inte visa sig. Har testat både att så efter Wingårds råd och efter såråd från större fröfirmas påse, samma frö, samtidigt och det ger samma resultat, men man behöver uppenbarligen så djupt och vara noga med att de håller fukten.
Hoppas du får ett riktigt frodigt luktärtsbuskage.
Allt gott
/Anette

HWIT BLOGG sa...

Men oj! Helt plötsligt kunde jag förnimma doften av luktärt denna dystra decemberdag! En sommar utan luktärter är ingen sommar :) Guuu vad jag längtar...
KRAM från ett grått Öland & Titti