torsdag 27 augusti 2020

Tomatsticklingar


Igår planterade jag mina tomatsticklingar.

Jag satte dem i vatten för bara 1 vecka sedan!
Brukar göra så & det funkar bra.


De har stått här inne på glasverandan.
Det gäller att ha koll för de dricker mycket vatten. 


Kolla 1 vecka bara & så mycket rötter vilken växtkraft!


Det var en härlig stund i solen vid mitt planteringsbord.


Sätter dem i vanlig blomjord & så får de stå inne på glasverandan till i vår.
Att de får stå inne redan är för att det inte ska bli så stor skillnad i temperatur mellan ute & inne.
De mår sämre av att tas in senare.


Det är 5 sorter.
Den gula hade knappt fått rötter så de får vänta.
Jag tar alltid 3 av varje för i varje zinkbalja sätter vi 3 av samma sort. 
Den gröna heter ´Green Envey´den brunaktiga med ´blomman´där kvisten suttit är Índigo Kumquat´
Näst mörkast är ´Mini Kumato´sen vet jag inte namnen utan kallar dem ´liten gul´ & ´liten svart´ 😊

KRAM från mig!

2 kommentarer:

Carina sa...

Tack för tipset! En bra idé som spar mycket tid till våren. Får fundera på en bra plats att kunna förvara dem bara... ..inte så bara kanske. Hur varmt har du på verandan vintertid?

Kram, Carina

Gabriel garden sa...

Non ci avevo mai pensato ma è un'idea geniale :D Complimenti!

Buona serata :)