söndag 23 augusti 2020

Dagöga ´Summer Nights` i mitt ´Crazy Corner´


Heliopsis helianthoides ´Summer Nights´
Såg den första gången förra sommaren på ´Den engelska trädgården´
De hade den i ett ekfat.
Jag vart förtjust & skrev till dem när vi var hemma igen för att få veta namnet.
Svar fick jag snabbt & har sökt den sen dess.


Jag köpte 3 st. som jag har i en zinkbalja.
Får hoppas de överlever vintern däri för nån annan plats för dem har jag inte & de växter jag har i baljor ersätter solrosorna som sniglarna gillar 👿
I den vänstra baljan har jag 3 st. solbrudar som jag skrev om i förra inlägget. 
I baljorna är det hästgödsel, kompostjord & plantjord. 

Jag tror de klarar sig utan stöd när de är planterade i rabatten både solbrud & dagöga. 
Men i baljor behöver de lite stöttning.


Så fina dessa ersättare för solrosor.
Så läcker med de mörka stjälkarna & de mörkgröna blad.


Funkar bra till snitt & jag är glad för mina ´snittblomshållare´ som är så användbara.  

KRAM från mig! 

1 kommentar:

HWIT BLOGG sa...

Åh vilken gul sötnos! Den skulle jag gärna vilja ha...den ska jag kolla efter.
Ha en finfin vecka.
Kram Titti