torsdag 11 juni 2020

Några av pionerna i min trädgård



Just nu blommar Paeonia Delavaiy det är en småbuskpion.
Detta år översållad med blommor 🌺


Men allra först ut att blomma i våras var som vanligt buskpionen Suffruticosa.
Den är finast i knopp eller som här nästan utslagen


Sen på slog Svavelpionen paeonia mlokosewitschii ut sina knoppar efter lång väntan.


Hur vacker är inte den 😍


Sidenpion ´Wittmanniana´ inte så tokig den heller.
Den har just blommat över för denna gång.


När den slår ut sina lite skrynkliga blad så ljuvlig! 


 Paeonia ´Early Windflower´ blommar just nu.
Den har mängder med blommor flera på varje stjälk
 & väldigt stor i omfång är plantan trots att den är flyttad.


Frösådd Rosenpion blommar oxå nu & så den vackra 


Delavayi med dess guldpudrade knappar asså den är läcker den!

KRAM från mig!

3 kommentarer:

Carina sa...

En härligt tid! Och grattis till så fina pioner. Enkelt är oftast bäst ;) Jag är glad har haft en första blomma på min frösådda delavayi - röd..

Kram, Carina

HWIT BLOGG sa...

Åhhh vilka vackra pioner, ja den känns alltid lite som drottningen i trädgården, pionen :)
Den sista är det verkligen "vill-ha-varning" på...
Ha en fin helg nu!
Kram Titti

mjstar sa...

Hej!
Underbar Pion den där röda Paeonia delavayi. Om du får fröplantor av den så är jag intresserad. Har haft svårt att få tag i den nämligen så jag försöker allt! Ha en bra dag o tack för en fin blogg.