lördag 9 mars 2019

Så mistel

Jag har sått mistel än en gång nu.
Första gången var för många år sedan i aplar i min trädgård. 
Man kan så dem i tex. äppelträd & aplar som tillhör samma släkte även i rönn går bra.
Ett frö grodde då & fick 2 blad med så småningom torkade den bort.


Jag gör nu ett nytt försök denna gång i familjeäppelträdet.


Dirren han är alltid med den busen 😍


Jag smetar bara ut bären ganska när  varandra det ska öka chansen att de gror. 
Det är väldigt smetigt som ett klister ungefär.
Det sägs att man lyckas bäst på en fingertjock gren men nu gick jag efter bra ställen för fröna i stället & den kan lyckas på en grövre gren oxå. 


Här ser man det gröna fröet.
Nu är det bara att vänta & hoppas på att fåglarna inte äter upp dem. 
Det går som det går det kostar inget att testa 😀

TACK för att du kikade in. KRAM från mig!

6 kommentarer:

Rämmengården sa...

Hoppas det tar sej. Din hund är jätte fin. Ha en fin kväll kram från Nina

Maribel sa...

Hej Helena!
Hoppas att det lyckas, det är fint med Mistel. Har upptäckt många mistlar som jag inte sett förut,på mina promenader. Vet inte om de är större än vanligt i år. Ha det fint /Marika

Hällan Visningsträdgård/Ulrika sa...

Så roligt! Det kan vi inte testa häruppe dessvärre. Får bli en skidtur eller kanske beskärning av äppelträden istället.
Lycka till!

Susie på Stjärnarve... sa...

Det där såg kul ut - skulle vilja testa men då måste man ju få tag på lite mispelfrön först!

Carina sa...

Du är utrustad med tålamod och envishet men så läckert att vänta och spana, hoppas och se när det gror. För såklart kommer det göra det. Jag får börja med att plantera äppleträd, etablera dem och sen så mistlar :)

Kram, Carina

Rost och rädisor sa...

Ska bli spännande att se hur det går. Jaså rönn funkar också... Jag har en verkligt bra buske med unga grenar som jag ska testa på förutom äppelträden. Färska fina bär finns också.
Håller tummarna för att det gror hos dig. Det lär väl ta två säsonger innan resultat kan anas.
Allt gott
/Anette