torsdag 27 december 2018

Årskrönika del. 1

Här kommer 2018 års höjdpunkter eller vad man nu ska kalla dem? 
Det kan vara stort som smått som är minnesvärt.
Då kör vi vi häng med!


I Januari var det såhär vackert med rimfrost en dag då jag kom hem från jobbet.
Jag kastade mig ut för att fota då solen var på väg ner.
Det gäller att vara snabb då man ska fånga ögonblick! 
Kanske är det just därför det heter ögonblicksbilder...


Det kom mycket snö som gjorde trädgården vacker & inte så konturlös.


Säg den snö som ligger hela vinterm....
Januari var månaden då jag hängde upp mina fina efterlängtade gröna kulor 😍


Februari då budade vi hem en gammal ´skänk' på nätauktion.
Vi målade den med chalkpaint.
Samma grå som alla andra möbler är målade med i vardagsrummet.


´Han den ende´satte upp fler fönsterbrädor till mig inne på glasverandan. 
Dubbla brädor dubbelt så många frösådder som får plats 😃


Vi budade även hem denna gamla tvättmaskin.
Tvättrumman la vi sen ut i en plantering & den har nu fått en belysningsslinga i 🌟
Kopparbaljorna har varit till användning under sommaren med dahlior.
 Men i höstas planterade jag ormbunkar i dem. 


Mars månad var rätt så fullbokad.
Bland annat var jag hos Tant Grön på Kafferep med tårta 😜


Jag var med vänner på Trädgårdsmässan & Zetas!


Oj oj oj  jag hamnar på en lista över trädgårdsbloggar du måste följa
 om du älskar trädgård.

Det är tidningen Expressens Leva & Bo som listar!


Vilken grej att får äran att hamna där ibland alla grymma bloggare! 

Vill du hitta fler trädgårdsbloggar så kika in -->här
eller här finns det massor av bloggar samlade --> Trädgårdsfägring


I April månad är det dags att börja tänka på insekterna i trädgården.
Min yngsta brorsdotter hjälper faster att fylla på med material 
i ´insektshotellet´🐜🐝🐞



Jag är med i Eskilstuna Energi & Miljös almanacka i April.
Där tipsar jag om jord, kompostering mm
Denna almanacka går ut till alla hushåll i vår stad.


Mina dubbla rosa hepaticor blommar storstilat detta år i april!


Det är dags att byta pilstaketet som efter många år börjar murkna.
Vi köper på rulle & fäster mot den gamla stommen. 


Maj månad är här & jag delar den fina aurikeln jag köpt tidigare på Zetas i flera .
Jag känner mig rik 😍


Kameliontbusken är så vacker med sina skiftande blad.
Den börjar i grönt, går över till vitt. Det vita får sen en rosa kant.
Vilken förvandling den har verkligen ett passande namn!


Min bror kommer förbi en dag då ´han den ende´
 håller på att renovera en gammal bänk.
4 händer är bättre än 2 😇


Det har blivit Juni!
Vi är med i en podd som handlar om vår trädgård 
& ´han den endes´ tomattävling med sin mor.
Vill du lyssna hittar du avsnittet här -> HB Podd Hemma hos Helena & Johan


Pelargonerna hamnar nu i en gammal trappa vi fått av svågern.
Ingenting står på samma ställe nått år alltid placerar jag om krukorna. 


Även dessa möbler renoveras & får nya brädor i juni.
De får stå framme & bli grå.
Det är grönt & fräscht i trädgården om försommaren.
Jag gillar kontraster & uppskattar därför denna 
mörkbladiga Prunus Cerasifera ´Nigra`Blodplommon.

Det var del.1 i årskrönikan.
Del. 2 kommer en annan dag håll utkik!
KRAM från mig!

1 kommentar:

Sabelhagens Olivlund sa...

Härlig krönika!
God fortsättning
Kram Maria