måndag 2 juni 2014

Kameleont...


Kameleontbuske jo den heter så trots att den klänger.
Ja fast inte av sig självt utan den behöver lite hjälp att ledas in i spaljen
 som hos oss består av armeringsmatta.


Busken är grön i bladen för att sedan gå över o vitt.
Så småningom blir den rosa i kanterna av det vita.
Slutligen blir hela bladen gröna igen.

Det får en ju att förstå varför den heter som den gör!
Blommar gör den oxå med små vita ganska oansenliga blommor med väldigt söta.

Den är lätt att föröka.
Jag har gjort denna genom att böja ner en gren mot marken som jag skrapat lite på med nageln.
Sen la jag en sten på för att hålla det skrapade stället mot jorden.
Så småningom får den rötter där.

Då är det bara att klippa av rankan så har man en ny planta.
Så har jag även gjort med kaprifol.
Testa vettja det är kul att föröka själv & lätt :)

TACK för att du kikade in en stund.
Lämna gärna en hälsning det blir jag glad för.
KRAM
från
mig!

3 kommentarer:

ellan sa...

Så fin! Jätteläcker!
Jaha ja... ännu en växt som jag kommer att skriva upp på min önskelista. Min man kommer att bli överlycklig över det. Listan är låååång nu. Faktiskt blir den bara längre och längre ju fler bloggar jag besöker. :-)

Tack för fina bilder och må så gott!

Veronica sa...

Jamen..? Tack för tipset! eller påminnelsen :) Det var ju det jag skulle komma ihåg att göra i år! Hade glömt tills nu ;)

Kram och puss!

Meta sa...

Det är bara så jobbigt att måla den kameliontdusken hihi. Har aldrig testat att föröka den men kaprifol har jag gjort det med.Den gör så själv med här.
Önskar dig n fin vecka innan helgen tar vid.
Kram Meta