onsdag 15 mars 2023

Rapunzel


Dagen började med en prommis.


Sol & så himla kall vind fy 😑
Sen vart jag så sugen på att jorda ner mig 😅
Dags att ta sig an tomaterna! 

🍅 🍅 🍅 🍅 🍅 🍅 🍅

Idag planterade jag om sticklingar från sorten Rapunzel från i höstas.

Fler med mig har blivit fascinerad av Abdullah som odlar sorten Rapunze
i Årstalunden Stockholm i en slänt.

Har väl aldrig sett på maken!
Han delar generöst med sig av sina tips & har tom. bjudit in till sin odling.
Kön ringlade lång & han erbjöd generöst sticklingar av sina Rapunzel.
Blev inbunden till TV 4 för att prata om sina odlingar vart han oxå & ja tror det stod om honom i Aftonbladet...
Ja det är ju inte konstigt att just Rapunzel blivit så himla populär! 
Den får ju vackra, lååånga klasar & passar för utomhusodling 
& är såklart väldigt god. 

Vill du följa Abdullah & se hur han gör så klicka här ->. Abdullahs Tomatodling 
Det är galet inspirerande bilder 😍

Rapunzel, Rapunzel, Rapunzel denna hypade tomat.
Fröna säljs ofta till hutlösa priser i köp/säljgrupper.
Dyra att importera & jag hoppas verkligen att det är Rapunzel 
folk får hem när de köper av privatpersoner...
Man kan ju misstänka en del lurendrejeri när en sort blir så här hypad.


Jag har sått Rapunzel förra våren då jag lyckades vinna frön i en utlottning.
Av dem har jag nu 3 st. sticklingar som är från i höstas.
De fick jag av en vän då mina sticklingar mystiskt försvann...mer om det senare i inlägget 😇
Långa rangliga & anskrämliga är  de nu men det gör inget!


Idag så letade ja fram de djupaste krukorna jag har.


Klippte bort nästan alla blad utom 3 i toppen
En 'tjuv' i ett bladveck vart en ny stickling.


Sen ställde jag dem direkt på botten i krukan.
Ringlade försiktigt tomaten runt runt runt & fyllde sen på med jord.


Sådärja nu ser det bättre ut.
Det kommer bildas rötter på stamdelen + att den har sitt rotsystem i botten.

Här ser man krukan. Det är såna höga smala clematis krukor.


Kommer bli kanoners fina plantor om ett tag 🌿

 
Sen sådde jag egna frön av Mini Kumato & en okänd gul liten sort. 
Så vart det Celano de hade jag köpta frön kvar av.
Och Sungold men den är F1 så fick köpa nya frön 
då jag inga sticklingar fick av den i höstas.

Hade märkt upp ett gäng med snöre
 men så var tomatansvarige det vill säga 
''Han den ende'' framme & klippte bort alla tjuvar så de inte skulle stjäla energi.

På frågan : såg du inte snörena?
Svarade han....inte utan såg ut som en fågelholk ungefär ha ha 
Aja så kan det gå 😆

KRAM från mig!

2 kommentarer:

Maribel sa...

Hej Helena!
Så häftigt med dina sticklingar. Jag har tänkt varje höst att spara tomater, men så faller det på att jag inte har någon bra plats för dem. I år tror jag att jag struntar i att så tomater, får nog plantor av dottern. Dina ser så fina ut.
Ha det gott /Kram Marika

Carina sa...

Mmm minen hos den som tagit initiativ och ska vara snäll och sen inser hur fel det blir kan vara obetalbar.. :)

Rapunzel låter spännande men jag tror som du att det nog är mindre bra att betala hutlösa pengar till privatpersoner man inte känner. En bekant som gillar snödroppar var lite ledsen över sorter hon köpt och då från några som stog med ett bord hos en odlare tyvärr hjälpte inte det.

Kram, Carina