måndag 27 mars 2023

#dahliasommar



Idag har jag planterat mina nya dahlior.

I år beställde jag från Magnolia igen & från Blomsterdesign Landskrona.


Fina knölar från båda.


Mycket större knölar från Blomsterdesign.
Men de kostar 20 kr mer. 


Jag är hur som helst nöjd med alla.
Så klart tog jorden slut när endast 2 återstod.


Men så har jag ju alla från förra året kvar att plantera så det lär gå åt en del.
Här står de i snickarboa svalt & frostfritt.
Har bara skakat av jorden & sen lagt dem direkt i papperspåsar.

Eftersom det brukar ta i runda slängar 1 månad
 innan de vaknar så sätter jag dem i Mars.
Förra året var jag 1 vecka tidigare
 Men tyckte de vart väl höga innan det var dags för utplantering 
så detta år väntade jag 1 vecka. 

Just Brown Sugar beställde jag från båda ställena för att komplettera.
För se nu vad storleken gör på en säsong.

Från Magnolia 
* Brown Suger 1 st.
* Cornel Bronze 1st.
* Cool Flame 3 st.

Från Blomsterdesign Landskorna 
* Copper Boy 2 st.
* Brown Sugar 2 st.


Härliga tider väntar ännu en dahliasommar 😍


''American Dawn''

KRAM från mig!

1 kommentar:

Maribel sa...

Hej Helena!
Fina dahlior allihopa. Jag beställde från Magnolia förra året och också i år. Väntade med att fullfölja beställningen då jag hade några som jag köade på. Har inte fått leveransen från dem ännu, men det är inte bråttom för min del. Fick en leverans med Night Silence från Flowersbylinn. En dahlia som alla skall ha tydligen då den var slut på de flesta ställen. Får se om den uppfyller förväntningarna. Jag planterade mina i plastpåsar förra året, och det gick bra, sparade väldigt mycket utrymme.
Ha det gott /Kram Marika