lördag 25 februari 2023

Roadtripp till Ulriksdal, Brunnsviken & Zetas!




Idag for jag med med vän Catrin till storstaden.
Vi började med ett besök på Slottsträdgården Ulriksdal.
Gofika är mega viktigt alltså börjar vi med det!


Så mycket fint att se & shoppa alltså uj uj uj 😍
Idag hade jag inte mitt motto 
#jagskaingetha
med mig fniss

 Jag skulle ha!

 

Habegäret är stort just nu.
Färger & dofter det är det jag längtar till 💛


Det finns självplock av tulpaner.
Man kunde här se hur de blir när de slår ut 😍
Ett fång på ett 15-tal fick följa med hem.

En helt galet vacker snittblomsavdelning 
där man fick plocka själv & arrangera har de. 
Uj uj uj de blir dyrt.


Men ack så många läckra växter att skapa sig en bukett med.


Och alla julrosor lockar ju såhär års.


Vi for vidare till Brunnsviken s Trädgård som ligger ungefär 10 minuter därifrån.
Där fann jag en fuchsia stickling som jag letat efter i så många år.
 Alltså sicken tur jag hade så glad för den 😁
Fuchsia ''Hawkshead' ser ut så --> här


Efter det for vi till .... Zetas! 
Som öppnar idag för säsongen.
Där möttes vi av de mest fantastiska julrosor åhhh


En nästan svart!


WOW!


Men några vaser skulle jag ej ha men jag fann en...


Urna som fick följa med hem.
Har letat ett tag på auktioner efter någon form av keramikvas eller urna 
men ej funnit nån passande men nu så 😊
Så fint med blåbärsris eller grenar i tänker jag.
Men oxå bara helt tom.


Väl hemma igen nöjd efter en härlig dag med trevligt sällskap, shopping & gofika 
var det dags att arrangera några tulpaner.


Ett gäng i tulpanvas & några får behålla löken 
arrangeras med trollhassel i en hög stor rejäl glasvas.
Det blir imorgon det 
för jag har då ingen lust att gå ut i kylan igen för att hämta grenar.

KRAM & trevlig helg!

3 kommentarer:

Maribel sa...

Hej Helena!
Vilken härlig tur till fina blomsterställen. Nu börjar det locka att få in lite fina blommor. Julrosorna är helt otroligt fina, och Fuchsian du köpte är en riktigt primadonna.
Ha det gott /Kram Marika

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Hej!
Så härligt färgstarka bilder! Tulpaner är jag bortskämd med för vi har en lokal odlare som verkligen skämt bort oss med både vackra och väldoftande sorter men något Ulriksdal eller Zetas har vi inte. Skall snart göra en tur till huvudstaden och då hoppas jag kunna besöka Zetas i alla fall.
Allt gott!
Birgitta

Carina sa...

Haha.. gillar att ni tar det viktigaste först!! Man behöver en stabil grund för att sen fatta rätt beslut :) Och visst ser jag mycket vackert i dina bilder. Fast i år har jag inte haft lust och det har faktiskt känns himla bra. Men oroa dig inte... ..förra veckan blev det en beställning av sockblommor så trenden är bruten, rejält!

Kram, Carina