söndag 11 oktober 2020

DIY med material från trädgården, skogen & jobbet!


På mitt jobb på stans bästa kondis 😉
Där har jag sen många år tagit på mig ansvaret  för stora skyltfönstret.
De får stå ut med mycket mina arbetskamrater när jag släpar dit saker från både trädgården & naturen.
Naturliga material passar så fint ihop med skyltbrödet 😍


I min trädgård har jag mycket av förfall just på hösten & det är det bästa materialet tycker jag som gillar att använda vissna blad, frökapslar & äpplen mm


Jag klippte av en hel del ormbunkar & band ett par kransar.


Den ena fick sitta här i prydnadskörsbäret ´Kanzan´


Och den andra tog jag med till jobbet.
Den fick hamna i ett höganäskrus ihop med plättar i luften.
Vackra trollhasselgrenar passar fint i ett krus & även det fick hamna i skyltfönstret.



Ja inte vet jag men det gäller att smida medans andan faller på 😊
Förra året upptäckte jag alla fröställningar i mina strutbräken i krukor.
Även i naturen såg jag dem ja vad ska jag säga???
Tydligen kan man gå i ett halvt liv i skogen utan att ´se´med de rätta ögonen fniss
Jag är säker på att det är någonting som funnits sen urminnestider 
men ja inte har jag ´sett´ dem 👀

Hur som helst sparade jag dem förra hösten 
& hade tänkt göra att arrangemang till bodegan.
Men denna höst har fåglarna varit mer på saker i bodegan
 än någonsin tidigare så jag inser att det är ingen idé...

Men bra då att ha ett skyltfönster till förfogande 😍


Jag satte igång & gick varv på varv i trädgården & klippte material.
Satt i bodegan & det var en härlig dag.


Frökapslar från buskpion, olika spirea, astillbe, astillbe,
 annagrambräcka nån gren mm
Det finns ju massor att använda när man väl anstränger sig.
Det enda ´levande´ materialet jag tog var 
kärleksört & palmstarr (ett gräs) för de håller så bra.


Ja så vart det arrangemanget & Dirren är ju med som vanligt hela tiden😍
Skyltfönstret vart fint jag är nöjd.
Jag har sen tidigare gjort pompoms, vimplar mm av det material
vi har på jobbet redan tex. papperspåsar & smörpapper.
 Jag gillar att göra dekorationer av sånt man redan har.
 Lite av en utmaning ibland men det finns mer än man tror att använda sig av faktist!
Det är lite kul när jag ser kunder kika lite extra på skyltfönstret.
🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍁

Det är svårt att fota fönstret då det speglar sig så dant.
Men jag ska försöka ta en bild när det är bra ljus.


Denna bild är från kanelbullens dag för en vecka sedan 💛
Om ni undrar hur många kanelisar jag åt den dan så är svaret 0 😃
Det var liksom inte läge för det om man så säger denna hektiska
 men otroligt roliga dag att jobba 😅

KRAM från mig!

1 kommentar:

Carina sa...

Det finns så mycket vackert och användbart om jag bara ser mig omkring. Jag älskar att göra som du :) Tyvärr har jag inget skyltfönster - det hade varit kul. Kanske är det med dig som med killarna i disken där jag brukade köpa kött. Frågade de en jul om de hade kött på julbordet... ..som jag misstänkte var svaret nej och ett snett leende..

Kram, Carina