tisdag 13 oktober 2020

Skyltfönstret på stans bästa kondis & tomatskörd.


Om någon efter att ha läst mitt förra inlägg om att jag tillverkat höstdekorationer
 & höstpyntat stora skyltfönstret på mitt jobb stans bästa kondis så ja håll till godo!
Jag tog en bild igår kväll 😍
Förutom skyltbröd & mina dekorationer jag gjort hemma i trädgården.
 Så har jag knåpat ihop pompoms av smörpapper som vi har till uppläggningsfaten.
Vimplar som hänger på brödstången klippte jag till av papperspåsar
 & satte vår logga på.
Solfjädrar vek jag av vaxat omslagspapper de hänger nu på väggen till vänster.
Som sagt gillar jag att göra pynt av sånt som man redan har 😍


Det är ju helt galet vackra färger i trädgården nu.
Bergkörsbäret Prunus Sargentii är först att ändra färg & även att fälla bladen.
Dirren han smälter in så fint 😍


Tomaterna är nu avplockade det varnas för frost om nån vecka
 men redan nu är det inte många grader på nätterna.
De får eftermogna inne & jag fryser de flesta sen.
Tycker inte de smakar så mycket längre.


Dags då att klippa ner alla tomatplantor.
Det blir fint material till komposterna det 💚


Speciellt ljus på kvällarna nu.


Mullbäret får en vacker limegul höstfärg som så småningom blir helt gul.
Till vänster är det häggmispel som nu är orange.
Alla störar brukar jag ställa in i växthuset efter att ha sköljt av jorden så gott det går.
Zinkbaljorna töms på jord & ska bilda en kant till en planteringsyta.
Spolar ur dem & även de får stå i växthuset skyddat det är bra.
Härligt oxå att gå in där på vintern 
& drömma om vad vi ska ha för tomatsorter i dem nästa år 🌱
Tomatsticklingar har jag tagit  tidigare.
Men det är alltid roligt med en & annan ny sort varje år.

KRAM från mig!

1 kommentar:

Maribel sa...

Härliga höstfärger hos dig, och så fina Dirren.
Ha det gott /Kram Marika