fredag 23 oktober 2020

Aurikler ett växtträsk


Aurikler blommar på våren tidigt & sen under sommaren en & annan.
Men såhär sent som i oktober det har jag inte varit med om.
Dessa är från Barnhaven Primroses i Frankrike.
Jag fick hem dem i juli månad.


Vilken glädje att ha aurikler i blom så här på hösten 😍


Jag valde inga namnsorter utan jag gick efter färger .
Vad jag redan har & de färger jag tycker om men inte har av.
Nån sån här mörk dubbel som på förra bilden hade jag inte.
Gul dubbel hade jag men ´villhövde´ ha fler 😝


Rosa dubbel var inget jag redan hade så de ville jag såklart ha 🌸
Sen köpte jag en del enkelblommande som jag får se i blom nästa år.
Även där valde jag färger jag saknar så det det blir ju spännande 😍


Nu har jag grävt ner dem för jag kan omöjligt få plats med alla inne på glasverandan det går bara inte.


Här i slänten nedanför dammen går jag nu förbi varje dag för att beundra dem.


Det är en jättebra plats för att gräva ner aurikler varje år!
Det gäller bara att ta upp dem i vår 
innan sniglarna vaknar så de inte får sig ett skrovmål 🐌

KRAM från mig!

5 kommentarer:

Carina sa...

Helt, helt ljuvliga!! Och jag vill ha men så tänker jag lite klokt - sen när jag är klar och har ett hus igen och kan fixa en plats att ha dem på. Men det är väldigt svårt att vara så klok när jag ser bilderna...

HA en fin helg! Kram, Carina

Villrose sa...

Utrolig skjønne, disse her, da!
Har funnet en plass jeg kan ha flere slike, så jeg skal nok jakte på noen til våren :)
Klem

HWIT BLOGG sa...

Makalöst vackra! Sköna i dess allra enkelhet...
Ha nu en mysig helg!
Kram från Titti

Ätliga trädgården sa...

De är ju söööööta! Men, jag känner mig själv och upprepar som ett mantra, inte fler växter som behöver curlas... inte fler... inte
Kram
/Anette

Anonym sa...

Ja det värmer gott att få en höstblommning också ! Alla mina är nedgrävda och en av dem blommar ! Undrar om de som blommar nu fattar att göra det i vår igen...:) :)
Ha det gott !
/ Vendela