torsdag 22 juni 2017

Österlen Dag. 2

Då fortsätter vi vår Österlen resa. Det är fredag morgon & dag 2 av 4. Det var ju det där med Gislöv där Karnelund som vi bodde på ligger. Dagen börjar med att Emma Karp Lundström bildkonstnären ni vet hon som gör äppeltavlan i Kivik varje år. Ja det visste jag men sen när hon berättade vems dotter hon var ja då först kopplade jag denna dörren ihop med ->Helge Lundström! 
Han är ju en av Sveriges största trädgårdslegender. Och den här dörren har jag sett många gånger i böcker & tidningar. Det är Helges dörr! Ja huset & trädgården med förstås ;) Den dörren & framsidan hade vi beundrat innan då huset ligger  snett över gatan från där vi bor. Jag säger då det jag kopplar inte snabbt :D Nu fick vi en guidad tur i Helges gamla trädgård som numera har andra ägare. Känner mig så priviligerad som fått se den & den bästa guiden måste ju vara hans dotter.
Efter denna överraskning steg vi på bussen vidare mot...
Den Engelska trädgården på Svabeholm. Här njöt vi för fullt av den vackra nyanlagda trädgården som växt till sig bra på så kort tid. Jag som gillar det vilda tycker mycket om woodlandet med dess ringlande gångar under träden bland buskar & perenner i den ljusa skuggan.
Nu började det bli dags för lunch.
Den intogs på Blåsingsborgs Gårdshotell. Utanför entrén stod detta konstverk precis i min stil. Kan man ju göra själv tänkte jag eller inte ;)
Mycket god var lunchen som bestod av kalvstek med rostade rotfrukter, pressgurka, astrakansås & kokt potatis.En fräsch sallad med rostade solros frön serverades innan maten. Och efter måltiden var det morotskaka & kaffe.
Mätta & belåtna åkte vi vidare. Detta efter att filmat det vackra blåklinten i väggrenen utanför. Österlens väggrenar alltså 'just saying´:D


Nästa trädgård vi skulle besöka var ->'Gamla Bryggeriet' i Smedstorp. Denna trädgård har vi sett i olika trädgårdstidningar & det var oxå med i Trädgårdstoppen på TV för en del år sedan. Det är en utställningsträdgård, konstgalleri samt butik med rostiga trädgårdsprydnader gjorda av Per Baker som tillsammans med sin fru Margareta skapat denna oas. Så roligt att äntligen få se den på riktigt eller IRL som det heter om man är modärn ;) Jättefin är trädgården & ja jag köpte 1 eller 3 grejer som Per gjort ;)


Nu bar det av till Carina med butiken ->I Vått & Torrt. Det är föreningen TRIM s andra besök. Och precis som förra gången shoppade vi loss är det nått vi gillar så är det vackra ting! Här finns växter, inredning, kläder & trädgårdspynt.


Ett sista trädgårdsbesök hade vi kvar denna  dag. Det var i en privat trädgård som heter Almas Hus & Trädgård. Här fick vi nöjet att strosa runt i en allmogeinspirerad trädgård med herrgårdskomplex enligt ägarna. Den var mysig!
Efter denna dag innehållsrika dag var vi trötta & 3 rätters middag på Karnelund väntade.


Vad sägs om :
Tryffeldoftande sparrissoppa med krispigt rökt ankbröst som serverades med parmesanoststång till förrätt
Skaldjursfärserad rödtungsfilé, skillingesparris, vitvinssås, bondbönor, mrotsprimörer & dillkokt potatis.
Limesmaksatt brule med rabarberkompott, pistagesmulor & limesorbet.
Sparrissoppan var den godaste soppan jag någonsin ätit :D
Efter denna måltid gick vi en kvällspromenad till havet. 'Note to self' när det är mörkt ute ser man inte havet ha ha ha :D
Detta var dag 2 nästa gång berättar jag om den 3:e dagen av 4 på Österlen.
TACK för att du kikade in. KRAM från mig!

Inga kommentarer: