söndag 3 juli 2016

Nektarinpaj

Igår bakade jag en jättegod & enkel paj. Det var ruskväder & jag var sugen på att baka. Just nu finns det gott om nektarinerna & de är ju goda så det vart valet denna gång. Enligt ursprungsreceptet ska det vara konserverade persikor.
Du behöver smord bröad form med avtagbarkant:
  • 2 ägg
  • 2  dl. socker
  • 2 1/2 dl. vetemjöl
  • 4 konserverade persikohalvor
  • 2 msk. flagad mandel ( jag tog cocos denna gång)
  • 50 gr. smör Lägg smöret i frysen innan då går det lättare att hyvla det.
  • Ströbröd
  • Vispgrädde
Gör såhär:
  1. Smörj & bröa en form med avtagbar kant ca. 24 cm.
  2. Vispa ägg & socker pösigt.
  3. Rör i mjölet
  4. Skiva de avrunna persikorna i klyftor.
  5. Häll smeten i formen
  6. Lägg i persikorna strö över mandeln
  7. Hyvla smöret & täck ytan med skivorna/rullarna
  8. Grädda på nedre falsen på  175 grader i 30 min. OBS! Lägg  smörpappper på gallret. Detta för att förhindra att smör som läcker ut genom springformen lägger sig  på botten av ugnen.Det blir osigt & det smakar om kakan om man har otur. Så får man göra rent ugnen roligare saker kan man ha för sig.
  9. Låt svalna något ta av kanterna & pudra ev. med florsocker
Det är gott med mycket frukt så jag brukar lägga lite ovanpå det ser fräsch ut oxå!
SONY DSC
Serveras med lättvispad grädde. Snabbt enkelt & gott! Mums!
TACK för att du kikade in till mig en stund! Lämna gärna en hälsning det blir jag glad för.
Här hittar du mig på Instagram helenaiatuna

Inga kommentarer: