torsdag 30 juni 2016

Murbinka

En växt som jag gillat länge är Murbinka. Jag såg den på bild i en bok en gång. Den växte mellan stegen i en trappa. Glömmer aldrig den bilden. Men har inte lyckats hitta nån Murbinka nån gång. Förr förra året frågade jag i ett par stora växtkedjor. I den ena sa de att de inte hade den & i den andra såg de ut som ??? Jag visade en bild men nej ? kvarstod. Frön då nej det fanns inte längre att köpa så typiskt när det funnits förr.
Så förra sommaren var jag & hälsade på min vän Annika Christensen & hon hade Murbinka & jag fick med mig en hem! Den planterade jag ut & tänkte att om den inte klarar sig så lär den fröså sig. Men icke inte vad jag sett ännu iaf.

SONY DSC

Men så denna vår hittar jag den! Åh vad glad jag blev! Jag plockade raskt på mig 3 st. utan att egentligen veta vart de skulle sitta. Jag planterar inget i trädgården i år då det är lite för svårt för Dirren att låta bli när man grävt... Men så kom jag på att i blomlådan utanför vardagsrummet där skulle jag plantera dem. Nu kan jag njuta av dem även när jag är inne.

SONY DSC

Erigeron karvinskianus Murbinka

Den blir 20-30 cm. hög & blommar med både rosa & vita blommor på samma planta. Härdigheten är hög zon.8 . Undrar varför den inte klarade sig hos mig som har zon. 3 hm? Det är bara att försöka igen på ny plats. Blomningstiden är lång från juni till oktober.
Den är ju så söt,skir & ruffsig. Kastar sig nyfiket över kanten av blomlådan. En charmig sommarblomma som är perenn.
TACK för att du kikade in en stund. Lämna gärna en hälsning det blir jag glad för.