lördag 4 juni 2016

Kära gamla nötta ting.

Nu börjar jag bli less på hängande minipenseér varje dag. Höga, rangliga & alltid törstiga. Några har jag planterat om i hinkar. Men vissa är så höga att det inte är värt att spara dem. Jag tar ett rejält tag med näven kring dem & klipper raskt rakt av bara. Tjoff!

Vällingkopp
Vällingkopp
Så tar jag fram några gamla kära ting. Farmor Brittas vällingkopp. Det är 'han den endes' farmor. Jag tycker mycket om koppen som har ett fat & använder den ofta till krukor med lök om våren.

Såsskål
Såsskål
Min mormor Margits såsskål som används till vaniljsås, vispad grädde & vårlök såklart. Använder ofta. Den är en av mina käraste ägodelar efter min mormor. Så söta de små 'öronen'.

Soppterrin
Soppterrin
Så en soppterin som en vän till familjen ärvt efter sin mormor. Jag fick den när han flyttade utomlands. Så fin form på den & mönstret är sirligt i ett par blåtoner. Tokgillar den. Vilken lyx att fylla dessa fina gamla ting med mängder av penseér. De står sig i flera dagar så det är absolut värt att ta in dem.
TACK för att du kikade in till mig en stund. Lämna gärna en hälsning det blir jag glad för.