måndag 2 januari 2023

Årskrönika del 1 av 2


Årskrönika del 1 av 2 år 2022


Januari 

Bjuder på ett vacker snötäcke.


Ting som finns i trädgården året om är värdfulla inslag när allt blir vitt.
Former i trädgården gör att den känns mer levande under vintern.
Former kan vara vad som helst både vintergrönt, vackra stileben, möbler eller häckar.


Inne på glasverandan blommar rosa Jacqueline du pre´
Doften är svag så här års men ändå 😍


''Denna glädjeveranda'' så värdefull under vintern.
Här inne går tiden & jag drömmer mig bort...


Februari 

Då driver jag kvistar av forsythia. 
Bara för att .... jag längtar inte till våren av en enda anledning
 då blir väntar för svår...


Rosa Chinensis 'Mutabilis' blommar nu.
Ser lite skör ut som alltid tycker så mycket om den.


Snön ligger över hela trädgården så vackert.


Mars 

Jag fick en 
Sprekelia formosissima
  Jacobslilja av en vän.
Den blommar nu vilken skönhet! 


Jag krukar dahlior & ställer dem inne på glasverandan.
Tänk vad härligt snart är vi där igen.


Några aurikler blommar det gör mig glad.


Dirren gör en oxå glad lite extra när han sitter på sin gliiiis 😂


April

Jag driver kvistar av grön kornell till påsk & får lust att ha 
påskliljor i mängder i köket.


Dirren längtar alltid ut men det är inte alltid vädret tillåter utevistelse.


5 veckor efter plantering är dahliorna så här stora! 


Ute blommar den dubbla vintergäcken.
Har man en boxer vid namn Direktörn som väger 40 kg. 
ja då får man skydda det man är mest rädd om 😅
Han går inte i planteringar.
 Men som här runt dammen är det lite naturligt &
 då uppfattar han inte att man inte får gå där så 😎


Maj

Nu blommar magnolia ''Susan'' för fullt asså 🌸


Jag unnar mig en bukett av det mesta trädgården har att bjuda.
En sån lyx att det är svårt att ta in 💖


Spindelliljan löken jag fått av min svärmor 
när hon delade sin & som hon i sin tur fått av sin mor 
blommar för allra första gången!
Jag är S T O L T !


Jag & han den ende åker till Österlen med fina & goa vänner.
Vi bor som vanligt på Karnelund.
Besöker bland annat Karl Fredrik, Ulriksdals trädgård & så klart 
I vått & torrt Trädgårdsdesign 💖
Vi äter gott, fikar, promenerar om kvällarna & njuter storstilat!


2022 är året vi börjar en ny ''tradition' här hemma ''han den ende'' & jag.
Vi tar ut '' den ömma moder'' en gång i veckan.
Vi äter lunch, fikar & pratar.
Varje gång vädret tillåter sitter vi ute & det på platser där vi inte brukar sitta.
Nya vyer att njuta av beroende på vad som blommar.
Så mysigt så speciellt att sitta ner på en helt ny plats! 
Rekommenderas att testa 💚
Det är min mamma ifall ni inte ser det fniss 😎


Juni

''Han den ende'' är odlingsansvarig.
Jag driver fram tomater, gurka & ärtor & sen tar han över.
Här planterar ha ut purjolök han fått av sin mor🌱
Min svärmor är värsta tomatodlaren där ligger man i lä fast vi tävlar varje år
& vägrar se oss som förlorare ha ha 


Köpings Trädgårdsförening kommer på besök & kompostkvarnen brukar alltid vara av intresse vid trädgårdsbesök. Så även denna gång.
Marika en av mina bloggvänner var med läs mer om besöket på hennes blogg


Avslutar del 1 av årskrönikan 
med en bild på mig & ''han den ende'' 💕
To be continued .....

KRAM från mig!



2 kommentarer:

Maribel sa...

Hej Helena!
Vilken trevlig läsning, och tänk att jag fick komma med på bild.
Brukar sitta på olika platser beroende på sol och värme.
Lät skoj att flytta omkring. Ljuvlig blomning av Susan och spindelliljan.
Önskar dig ett Gott Nytt År!
Kram Marika

Carina sa...

Mmmm en härlig krönika och jag tar med mig tanken om att ta ut den enda mamman på tur. Hon fyllde 90 nyårsafton och behöver fylla på med härliga intryck. Och vi ta vara på tiden.

God fortsättning på 2023! Kram från Carina