tisdag 4 januari 2022

Årskrönika del .2




Årskrönika Del.2 2021 


Juli  då blommar krolliljan ''Norrland'' för allra första gången! 
En sån skönhet asså åh 😍


Dahliorna bjuder på härliga färger.
Jag kan plocka vara & varannan dag vilken lycka!
Är nu fast i dahliaträsket som så många andra.


Det är semester & då får man äta glass med trädgårdens bär mums 😋
Mullbäret ''Mulle'' bigarrå 'Stella'' & buskhallon 'Ruby''


Äntligen sätter vi upp pil för att dölja det tråkiga plasttaket i bodegan.
Så skönt när man gått & tänkt på någonting i flera år så bli det av.


Tomater i stora mänger bjuder sensommaren på & blåbär som odlas i zinkbaljor.
Dirren är med såklart 💚


Sammetshortensian blommar som aldrig förr det är September 


Biggarå ''Stella'' får ett lager flis under sig.
 Men först har det grävts ur & lagt i markduk.
Alla 3 fruktträd har nu flis under ser så fint ut så.


Det är varmt & jag kan ligga i dagbädden & njuta.
Har köpt nytt överkast & duk i linne.
Förra året sydde jag överkast & duk av gamla linnegardiner i grått vart supernöjd!
Meeen i år när jag la på dem så tyckte jag det var jättefult 
både duken & överkasten ha ha 


Det doftar ljuvligt från höstsilveraxet.
Jag har köpt en till som jag oxå har i kruka
 för hos mig hinner de inte blomma när de är planterade på friland.


Oktober jag slår äntligen till på en matare till ekorrarna.
Vi har ibland 3 stycken samtidigt i ''den naturliga lunden'' där vi matar året runt.
Ja det var i oktober & nu är det januari & 
ingen av ekorrarna har lyft locket & ätit av nötterna 😂
Är de nötallergiker försökte jag skoja med ''han den ende'' 
men han bara blängde på mig 👀
Vaddå får en inte skoja 😝


Oktober är ju härligt på många sätt & vis.
Luften & alla färger.
Här Acer ''Ozakazuki'' som skiftat från grönt till rött 😍


Aplarnas små äpplen börja få färg
 samtidigt som många träd börjat få gula blad 🍂


''Ozakazuki'' igen från en annan vy tål att ses om igen 🍁


November bjuder på sol.
Den är ljuvlig & jag njuter så mycket jag kan 💚
Älskar de gröna kulorna i glas från 'Trädgårdsverkstan' så fint mot de gulnande bladen.


Det blir kallt.
Dammen fryser till & Dirrens vattenskål.
Den blir till en ''iskaka'' 


Jag river bort de sista luktärtorna.
Hittar frön som jag sår.
De får stå i kallväxthuset.
Frön jag samlat sen tidigare ligger i frysen för sådd v.12 


December & cameliorna som började bilda knoppar i somras.
Slår nu ut 🌸
Camelia ''Nuccio's Cameo'' har en ljuvlig rosa ton.


Dirren får en present när han klippt sina klor en ''peppisgliiis'' han älskar den 💖
Den låter..... 😅


Det är jul snart & jag är ingen ''julmännska'' men jag pyntar med kära ting & naturligt material.
Jag kommer på värsta enkla ''julhacket''
Kom ihåg var ni såg det först!
Enris med pärlörhänge 😍

Min årskrönika skriver jag bara som jag känner för.
Väljer några bilder från varje månad som just nu idag talar till mig.
Så en massa kul som hänt kommer ju inte alls med men vad gör väl det.
Trädgård ska vara lustfyllt & det blir som det blir & det blir bra 😃

KRAM från mig! 

2 kommentarer:

Maribel sa...

Hej Helena!
Älskar din årskrönika, och dina ljuvliga bilder. Den på Dirren med alla tomaterna får mig att le från öra till öra. Synd att inte ekorrarna har hittat till mataren. Jag har tyvärr inga ekorrar, men jag har skaffat mig en matare, ifall den skulle locka hit dem. Fast då måste den hängas upp någonstans förstås.
Ha det gott /Kram, Marika

Carina sa...

Den andra halvan är en väldigt vacker halva :) När jag ser bilden på dagbädden tänker jag - ååhh en sån behöver jag! tills jag kommer på att jag har en. Men den är än så länge under bar himmel.

Vackert med grus under träden.

God fortsättning på 2022! Kram från Carina