tisdag 2 november 2021

Så magnolia



I år har jag för den allra första gången fått frö på en Magnolia
´Galaxy´ heter den.


4 st. frön som jag givetvis ska testa att så! 

Direktsådd i sandig jord ganska ytligt.
Har har ett ställe i trädgården som är vigda åt just sånt 
som tar tid på sig att växa & som jag inte vill ha stå i kruka i åratal.
 Tex. pioner, aplar & sticklingar av hortensia. 


Först skulle de skalas & jag satt i solen & pillade.
Gick lätt med naglarna eftersom fröna var färska.
En härlig solig söndag var det under den gångna helgen.


Dirren var med & satt så nära han kunde & njöt han med 😍


Har kommit på att jag vill ha en bänk här under japanska lönnen ´Ozakazuki´
Det är mot en bod lite under tak en lägre nivå än trädet.
Så kan man sitta där & bara klo upp i det röda lövtaket om hösten 🍁
Hur mysigt blir inte det?!

Under säsong är den grönbladig.


Så galet vacker denna Acer palmatum ´Ozakazuki´ 
Lägg det namnet på minnet om du någon gång ska skaffa en lönn 😍

KRAM från mig!

2 kommentarer:

Maribel sa...

Hej Helena!
Wow, det är så vackert. Undrar om det är densamma som dottern har ibland kan några blad skifta i grönt men sent på hösten är den lika röd och fin som din.
Saknar något riktigt rött och fint, namnet är noterat.
Kram / Marika

Carina sa...

Vad roligt att du fått frön - det kan bli riktigt spännande plantor på sikt. Men bäst resultat får man om de läggs i en liten påse med tex vermiculit nu och förvaras i kylen över vintern. De vill inte ha det för kallt eller vått. Sen så dem när temperaturen går över 15 grader till våren. Då brukar de gro väldigt bra. Gjorde som du förut och fick ofta dåligt resultat. Men sen när de grott behöver de förvaras frostfritt 3-4 vintrar ;)

Kram, Carina