måndag 18 januari 2021

Camelia



Cameliornas tid är nu 🌸
Redan i juli månad började de sätta knopp.
Då stod de utomhus i ljusskugga.


Denna polkagris randiga var först att slå ut i år.
Den heter "Reboreda" & jag köpte den 2013.


Denna röda skönhet är namnlös.


Vacker med sina vita strimmor i all sin enkelhet.


"Swanlake" har jag haft längst ända sen 2010.
Den är ju jättefin eller hur?


När blommorna fallit brukar jag ha dem på nått vackert fat 
ett par dagar då de fortfarande är fina.

I år har mina 7 camelior massor av knoppar så jag har mycket att se fram emot 😍


Hur sköter jag mina camelior?
Glasverandan håller ca.+10 grader. Jag passar dem så de inte torkar ut. Men de mår heller inte bra av för mycket vatten. Jag vattnar på faten tycker jag har bättre koll då.På våren när frostrisken är över tar jag ut dem. Placerar i ljus skugga, vattnar då de är torra. Efter ett par veckor planteras de om i "surjord" dvs. rododendronjord. Om jag beskär så gör jag det några veckor efter omplanteringen för att inte stressa dem för mycket. Ställer dem i ljus skugga, vindskyddat, vattnar då de är torra. På hösten när det är risk för hård nattfrost tar jag in dem igen. Camelior har rykte om sig att vara svåra med det tycker jag inte alls att de är. Om man bara har en sval, ljus vinterplacering så funkar det. Är väl just det som många inte har.
KRAM från mig!

4 kommentarer:

Ätliga trädgården sa...

Blomning när man som mest behöver den. Alltså den polkarandiga!
Kram
/Anette

Maribel sa...

Hej Helena!
Wow vilka vackra blommor, det är en växt jag inte provat, har inga gröna fingrar för inomhusväxter. Direktören verkar njuta av det vackra, också.
Ha det gott /Kram, Marika

Carina sa...

Håller med dig om att de är väldigt odlingsvärda bara man har en bra vinterplacering. Min är lite för sval men ljuset, en natriumlampa, gillar dem. Och nu såg jag att efter en dryg vecka därinne så börjar 'Freedom Bell' att visa färgen på knopparna. Det enda jag inte förstår är varför vissa sätter knopp, andra inte. De får exakt samma förutsättningar..

Din första randiga var jättevacker men jag är ju minst lika svag för vitt :)

Kram, Carina

Gabriel garden sa...

Che belle fioriture! Sane e colorate, complimenti! Qui il gelo e la neve non ha ancor permesso alle camelie di aprirsi.

Ti auguro un buon inverno :)