torsdag 31 december 2020

Årskrönika Del.2 sista delen.



Del 2 av årets krönika sista delen.
Juli & jag gör färgglada vindspel till mitt "Crazy Corner" 😍


Min aurikler från Frankrike kommer behövde jag verkligen fler?
Svar ja 😝


Vi skördar vår vitlök 🌰
 De är små men många räcker nog vintern lång!


Augusti är här.
Jag skördar frön här engelsk vallmo. 


Tagetesen är så fin jag samlar frön även från denna "Favorite Red" 


Tar sticklingar av de tomater vi vill spara.
Sätter i vatten efter 1 vecka har de fått rötter & planteras i krukor.
De står sedan på glasverandan under vintern.



September är en härlig månad som är perfekt för att göra om & plantera nytt.
Mer astillbe här & bort med vita doftvioler.


Pärlvädden som jag för första gången har i en stor hink glädjer mig mycket.
Hoppas så att den klarar vintern.
Den är ju bara så fin 😍


Bergkörsbäret Prunus Sargentii är alltid först ut att få höstfärger.


Jag höstpiffar & gör kransar av vissna strutbräken.


Plockar in de sista tomaterna september är varm i år.


Härliga hösten att gå genom drivor med vackra löv är härligt 
🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂


Oktober & fuschsiorna ska klippas ner & tas in för vinterförvaring.
Den svala glasverandan håller ca. +10 grader under vintern.


Aurikler grävs ner & de frösådda 
vinterförvarar jag på glasverandan.


Det är helt galet vackert nu i Novemeber.


November asså & vi" I ur & skur painters" målar utomhus fortfarande!
Firar oxå en vän som fyller jämt.
Solen värmer där vi sitter vid åkanten.


Mäh luktärterna i min trädgård ja de blommar fortfarande 😍
Jag testar att så enligt en metod jag läst om.
Sådden ska förvaras i kallväxthuset & tas in i snickarboa om det blir över -10.


Vårkörsbäret "Hally Jolivette" blommar & jag sätter lök fortfarande.
Denna höst har jag planterat massor med med nya lökjärn. 


Det är så skönt att fått in allting på glasverandan.
Camelior, rosor, pelargoner, kryddor mm


December bjuder på färgen brunt det är fint 😉



Men lite snö & några minus grader nån dag var det oxå.
Inte många solminuter denna december 
men vi "I ur & skur painters" hinner ses 1 sista gång detta år i min trädgård.
 Denna gång är det för kallt för att måla
 men vi promenerar, sitter ute & fikar, pratar om våra målningar & livet typ 🌱
Det finns hopp 💚
Detta var min sista del i årskrönikan. 
KRAM & Gott Nytt År 🎉

4 kommentarer:

Villrose sa...

Så fargerikt og vakkert hos deg!
Nydelig vinterbilde også, i den sjeldne desembersolen.
Godt nytt og håpefult år!
/Irene

Carina sa...

Mycket fint men decemberbilden är ändå bäst - jo jag gillar också brunt :) Funderar på fuchsiorna... ..de är ju vedartade och kan växa på friland lite beroende på sort. Så varför klipper vi ner dem om vi kan förvara dem ljust och svalt? De borde väl kunna vila utan klipp? Mina står svalt nu och ska få extraljus och jag har inte klippt i dem ännu. I våras klippte jag när jag såg de nya skotten komma och det fungerade bra. En fundering bara...

God fortsättning på 2021! Kram, Carina

Lena i Wales sa...

Tack för två trevliga årskrönikor!
Så trevligt att se tillbaka på ditt år i trädgården.
Min börjar på onsdag.
God fortsättning!

HWIT BLOGG sa...

Ja brunt är vackert! Men nog längtar man efter lite spirande grönska nu :) Eller vintervitt!!
Det är ju ändå bara januari....
Regnet öser ner här på ön och det mesta är GRÅTT!
Kram från Titti