fredag 10 juli 2020

Mina beställda aurikler från Frankrike har kommit.



För ett tag sedan dök det upp en möjlighet att få vara med 
& beställa primula från Frankrike.

Jag funderade typ 1 sekund...
Behövde jag fler aurikler ? Svar NEJ!
Ville jag ha fler nja... har ju så många redan & alla frösådder oxå..
Villhöver jag ändå? Svar: JAAAA 😆
Högst 8 personer kunde vara med på beställningen jag vart den 8:e
 tur jag bara tänkte 1 sekund typ 😅


Det var Leena i Svenska Pionsällskapet som höll i det hela.
TACK för att jag fick vara med & beställa!

Barnhaven Primroses skickar över hela världen.
Beställningen gick alltså via Leena i Mariestad & sen vidare till oss andra.

Det är viktigt att snabbt hämta ut sitt växtpaket & plantera om plantorna.


Finfina exemplar med bra rotsystem.
Jag hade valt 6 st. dubbla & 4 st. enkelblommande.


Borstade av dem försiktigt med en borste 
eftersom det blev lite jord på bladen under frakten.


Flera var det knopp i 😍


Och 1 blommade vid ankomst 😍


Efter 1 vecka i växthuset får de nu stå lika länge i bodegan
 innan de placeras i aurikelteatern.
De är framodlade i växthus så därför vänjer jag dem sakta vid utelivet.

Kul att redan nu få se några av dem blomma.
 Men nästa vår blir det ju spännande att se vilka sorter jag fått.
Har ej valt namnsorter utan jag valde efter färgskalor jag ej har.
Tex. ljust rosa, orange & blått. 

KRAM från mig!

4 kommentarer:

Pionisten sa...

Den där senapsfärgade tyckte jag var så cool!!!

Ätliga trädgården sa...

Så spännande! Det blir ju som en present för varje ny som slår ut.Ha det gott
/Anette

HWIT BLOGG sa...

Förstår att du hängde på! Auriklar är spännande och efter Chelsea Flower Show och deras utställning om just denna blomma blev jag också helt såld :)
Ha en skön dag nu!
Kram Titti

Anonym sa...

Åh wow ! Så himla kul ! Jag hade också funderat i 1 sekund och hakat på, fast jag inte heller behöver flera.... eller så behöver jag det... ha ha ha.
/ Vendela