söndag 15 mars 2020

Driva grenar inne...


När man varje dag går förbi en hög med kapat ris & ser knoppiga grenar 
ja då är det svårt att låta bli att norpa åt sig en...


Särskilt som det helt klart var körsbärsgrenar ja då suger det till i vårlängtan.
Jag tar en rejäl gren ur högen!
 En jag kan klippa många grenar av i omgångar & njuta av inne.
Jag har även delat med mig till ´den ömma modern´ som jag vet uppskattar att få både blommor & grenar från naturen. 
Under min uppväxt så minns jag att hon alltid kom hem med buketter från skogen.
Ofta stod det grenar i vaser & krus som fina stileben hemma. 
Kanske är det därför jag själv alltid driver fram olika grenar inne.


Nog ger det en härlig vårkänsla inne även om den kalla vinden sveper runt husknuten.
Tids nog kommer den härliga våren då man kan sitta ute med en kopp kaffe & njuta. 
Tills dess får man allt hitta sina egna sätt att uthärda 🌱

Kvistar som jag tycker om att driva fram inne är forsythia det är ett barndomsminne för mig.
När vi bodde i hus hade vi en stor buske som mamma tog grenar ifrån.
Kornell, kastanj & slån brukar jag klippa av men det är bara att ta det som finns tillhands. 
Snitta grenarna med en vass kniv & sätt i ljummet vatten.
Byt det ofta så det är fräscht.

KRAM från mig!

2 kommentarer:

Carina sa...

Det är härligt att driva lite vårblomning. Jag har städat idag men det regnade för mycket när jag var klar så Forsythia får jag ta in i morron. Härligt att hitta en hel hög som du kan plocka ur.

Kram, Carina

Gabriel garden sa...

Stupendi da tenere in casa! In più profumano l'ambiente :)

Buona giornata e buon inizio di settimana!