torsdag 25 juli 2019

Österlen 2019 Dag. 4

Dag 4 på vår så efterlängtade Österlens resa.
Det är nu sista dagen ...


Vi äter frukosten ute även denna dag vid bordet som blivit ´vårt´.
Platan trädet skänker viss skugga där vi sitter.
Vi njuter länge & väl av vår sista frukost för denna gång på Karnelund som av oss får högsta betyg!
Det lämnar inget övrigt att önska allt har varit bra ✨✨✨
Vi checkar nöjda ut & far till Mandelmanns.


Biljetterna köptes i april tror jag det var.
Detta är första gången jag köpt inträde innan.
 De andra gångerna jag vart där har det bara varit att betala & gå in. 
Jag förstår att det nu behövs ett helt annat upplägg efter TV succén.
Tycker det är mycket bra då det var lagom med människor därinne.
Man kunde strosa runt utan att trängas & fotografera.


Vi började med en gofika i vanlig ordning 😋
Mumsig mandelbakelse med det lilla extra mums.
Vi satt utanför växthuset & bara njöt.


Så började vi vår vandring med tomatväxthuset.
 En del annat växte där med tex. en träddahlia.


Tomaterna imponerade med sin storlek & mängd 🍅
Jag tänkte på våra därhemma inte riktigt samma storlek än...



En av dammarna där stannade vi till en stund i skuggan.
Så fint där vilket härligt liv för alla fåglar.


Köksträdgården ser olika ut varje år.
Så frodigt ett helt annat klimat än vi har hemma & jorden har helt annan struktur.
Jag minns min barndoms somrar på landet i Sundbyholm med mormor & morfar.
Där var jorden såhär sandig.


Lavendel gång drömmer vi om nu efter denna resa.
 Främst Petra som har möjlighet med en redan befintlig grusgång hemma 
 med låga spireabuskar på varje sida.
Nu kanske de får ´stryka på foten´ ?
Låt oss säga att de ligger liite pyrt till nu 🐝


Avslutar besöket i växthuset under träd som dingnar av aprikoser, kiwi, fikon mm
Intar en lunchsmörgås, kaffe  & bulle i förebyggande syfte fniss
Vi har 6 timmar & 40 min i bil framför oss...

Men först ett sista stopp.


Haväng!!!
Asså detta ställe 💚
Missa inte Haväng det är så himla vackert!


Denna strand är underbar det gör sig inte på bilden.
 Då det var människor här & där så ville jag inte ta så mycket bilder💙🌞
Men tro mig det är en speciell plats!

Så var vistelsen på över  Österlen för denna gång.
Vi åkte via Åhus för att lämna av Petra.
Det var så bra att vi kunde passa in våra resdagar med hennes sons beachhandbollsturnering där.
Catrin & jag styrde så kosan hemåt Eskilstuna.
Mycket nöjda med våra dagar 🌻

TACK
mina fina vänner för härliga dagar på Österlen 
som ligger mig så varmt om hjärtat 💖

pssst. vårt reseprogram ligger högst upp till höger i bloggen
ifall någon vill åka samma rutt som vi eller plocka ut guldkornen som är många!

Tips att lyssna på under bilresan, i hängmattan eller under ogräsrensningen.

 Podd inspelad i Juli av Hasse HB podd på
 --> Karnelund 
med Janne & Peter som driver gårdshotellet. 

Inga kommentarer: