tisdag 18 juni 2019

Flädersaft för första gången..


Jag har nu gjort flädersaft för allra första gången.
´Hur svårt kan det vá`?
Det är första året som vi har tillräckligt många blommor på vår egen buske.
Så nu fick jag lust att testa.
Jag gillar inte flädersaft men ´han den ende´älskar det.


En solig snudd på tropiskt varm dag vart det av fniss 
Jag har länge sneglat på blommorna & räknat dem 40 st. ska det vara.


Det var skapligt skönt i skuggan men svetten lackade ändå när jag plockade puh 😅


40 st. blommor fick jag ihop det var nog precis vad jag nådde utan stege.


3 st. skrubbade tunt skivade citroner, vatten & citronsyra.



Efter 3 dagar i kylen idag var det idag dags att sila...


Och hälla upp på rengjorda flaskor.


Saften vart väldigt god sa ´han den ende´ som inte ville ha så söt saft därför tog jag 1kg socker stället för 1,5 kg & det vart bra sa saftdrickaren 😉
Nu sneglar jag på de mörkbladiga fläderbuskarna jag har 3 st. så kanske jag får ihop tillräckligt med blommor & kan göra saft av dem oxå.
Någon som testat smakar det lika dant tro?

TACK för att du kikade in. KRAM från mig!



Inga kommentarer: