måndag 21 januari 2019

Nunneört

I December den 12:e närmare bestämt ser jag att bilden är tagen. 
Så hittade jag en nunneört ovan jord i vårlunden.
Föst tänkte jag gräva ner den igen
 men så tänkte jag att den kunde komma till glädje på annat sätt.

Corydalis solida stor nunneört
Jag tog in & krukade den.
Sen har den stått inne på den svala glasverandan.


Nu nån månad senare har den börjat blomma 🌱


Egentligen är den helt rosa.


Men jättefin & söt såhär med!
Den glädjer mig verkligen nu såhär i januari när det är -10 grader ute & väldigt kallt rått liksom. Det spelar ingen roll vad man har på sig det är så kallt.
Usch är det nått jag ogillar så är det att frysa brrr
Kom att tänka på .... förra året köpte jag 3 nya sorters nunneört.


En som beskrevs som kanariegul Corydalis bracteata .


Ett gäng skånska nunneörter.

Så några plantor  Sibirisk Corydalis nobilis de satte jag i den naturliga lunden. 
Har sett den i parker så jag tror det blir fint där det är lite vilt.
 Vad kul det blir i vår när de tittar upp 😍

TACK för att du kikade in. KRAM från mig!

3 kommentarer:

Susie på Stjärnarve... sa...

Hejsan Helena - På grund av din förfrågan om mina kamelior så var jag naturligtvis tvungen att kolla in dom stackars två som överlevt. Den ena blommade i höstas och den andra har massor av knopp som jag hoppas snart ska skåt ut. Men så länge ska jag strax göra en inlägg om dom alla fyra jag tog hem.
Nunneört gillar jag och har dom här gula förvildade (ogräs)som växer här plus en rosaröd. Haar nog en till, men vad det var har jag glömt bort.....
Sen blev jag lite inspirerad av att du hade tagit in en som redan kommit igång och blommat, så jag var tvungen att gå ut i mitt växthus och göra lite nytta. Det enda "roliga" som hänt var att jag var tvungen att ta bort alla gamla blad på min Crocomisia som jag vinterförvarat där - det var nya fräscha på gång!
KRAM/Susie

Susie på Stjärnarve... sa...

Måste tala om - ifall du inte vet eller vill att det ska vara så - att när du kommenterar kan man inte klicka på ditt namn och komma in på din blogg. Jag var tvungen att gå över TRÄDGÅRDSFÄGRING och klicka där. Nu är inlägget om mina två kvarvarande kamellior inlagt!
KRAM IGEN/Susie

Susie på Stjärnarve... sa...

Nu fungerar länkan som den ska!
KRAM/Susie