tisdag 23 oktober 2018

Syringa 'Palibin´i kruka

För 1 vecka sedan var jag i Västerås hos Floristutbildarna på inspirationskväll med andra Instagrammare läs mer om den kvällen --> här

Eftersom vi var i god tid passade vi på att ta en sväng in på en växtkedja som hade REA. Jag har i flera år tänkt köpa en uppstammad dvärgsyren Syringa meyeri ´Palabin´ för att ha i kruka. Jag har sett att det alltid står såna kvar på rean & rätt var det är så har 50% blivit 70% det är då jag tänkt slå till 😎
Jag fann ett fint exemplar som fick följa med hem.



Här hemma fjuttar vi inte med 4 säckar jord för 99 kr nä vi beställer hem säckvis från Eskilstuna Energi & Miljö. Då har vi hemma när andan faller på liksom! Vi har säcken precis utanför trädgården så slipper vi se den 😝 Som tur är har grannarna mitt emot tujahäck så de slipper se säcken.
Under presseningen på marken ligger det som är kvar av förra årets lass med hästskit som vi får av svågern & svägerskan. Snart är det slut med de har mer 😉

 
Dirren är med som alltid 💖

 
Vi hade budat på en fin ärjad kopparbalja som jag planerade att sätta syrenen i men se den auktionen vann vi ej typiskt!

 
Fint rotsystem inte sådär fullspäckad med rötter som det kan vara ibland.

 
Lite hästskit i botten på krukan & så plantjord.



Så får den stå här under tak i bodegan under vintern.`Palibin' är härdig upp till zon.6 & rekommenderas även till krukodling så det kommer gå bra. Svepte in krukan i bubbelplast trots härdigheten. Lite torra löv ska till på jorden sen så är det klar för vintervila. Men löven är så blöta nu så det får vänta 🍁🍂🍁
TACK för att du kikade in. KRAM från mig.

Inga kommentarer: