tisdag 11 juli 2017

Ett intressant möte

Tänk vad trädgård leder till spännande möten! Jag upplever det hela tiden :D Igår tex. då ringde telefonen här hemma.
Det var en man vid namn Broder Alf som undrade om han tillsammans med Fader Nils-Olov fick komma & titta på trädgården. Fader Nils-Olov är väldigt trädgårdsintresserad & han hade visade det sig läst om vår trädgård i en trädgårdstidning.
Kunde de få komma & besöka vår trädgård undrade de alltså. Ja visst självklart sa vi som inte hade något speciellt för dagen planerat & tänkte att det kunde vara ett spännande möte. Så på e.m skulle de komma. Jag tänkte att jag skulle baka nått för vi ville ju gärna sitta ner en stund. Jag slängde ihop en smulpaj.
Fader Nils-Olov & Broder Alf lever som munkar vid  -> Östanbäcks Kloster utanför Sala i Västmanland.


Det var vart ett långt samtal till fikat om livet i klostret & deras trädgård. Men sen strosade vi runt i trädgården.


Så vandrade vi runt i trädgården. Och jag berättade om hur tex. rosenträdgården kom till. Hur jag tänkt när jag valde sorter. Några rotskott av Rosa 'Frankfurt' grävdes upp & lever nu vidare i klosterträdgården.
Och Dirren var såklart med hela tiden fniss


Det finns mycket att prata om när intresset finns.


Innan de for grävde vi upp vit mjölkört som Fader Nils-Olov länge velat ha. Ett par purpursporrar & så några sticklingar av min favorit pelargon 'Australe'


Den här fina somriga buketten fick jag. I den fanns många sommarblommor mm & olika pelargonsticklingar & en jordgubbsplanta med 40 åriga anor. Den ska jag förvalta & så småningom sprida vidare. Nu ska jag så fröerna jag fick får se hur jag lyckas med dem :)
TACK för att du kikade in. KRAM från mig!

Inga kommentarer: