måndag 24 oktober 2016

Vinteroverallen är nu på...

Jag har nu 'klätt' träden som sitter i kruka för vintern. Vinteroverallen är på så att säga. Det är ett lärkträd & en avenbok som sitter i kruka & ska göra så i några år. De behöver lite extra skydd över vintern då de ska stå utomhus. Jag har ju växthus. Men dessa har ett prydnads värde i trädgården under vintern.

SONY DSC

Till lärkträdet använder jag ett gammalt liggunderlag & en jutesäck. Rep & tallbarr. Samt frigolitplatta.

SONY DSC

Liggunderlaget klipper jag mitt itu & lägger in de 2 delarna i säcken & viker den på längden.

SONY DSC

Så virar jag den runt krukan & knyter repet runt. Ytan täcker jag med tallbarr.

SONY DSC
Root Pouch är tillverkad av 100% återvunnet material. De är miljövänliga och slitstarka. Den låter överflödigt vatten rinna ut och ger växtens rötterna möjlighet att andas och växa. De kan planteras direkt i jorden.Efter 4-5 år är den helt nerbruten.

Avenboken ställer jag in en odlingsäck av återvinningsmaterial en ' rooth pouch' Lägger bubbelplast runt krukan. Jorden täcker jag med löv & grenar så att de ej blåser bort. Jag har haft mina 'rooth pouch' i många år nu. Planterar direkt i dem eller har dem istället för ytterkruka. Ett år hade jag dem i växthuset med tomater i. Funkar jättebra även till övervintring av växter. De finns i många storlekar. Jag tycker de är bra & snygga!

SONY DSC

Så placerar jag dem på frigolitplattor. Fatet ska bort krukan ska inte stå i vatten i vinter.

SONY DSC

Sen är det bara att ställa dem vid en husvägg eller som jag tänkt göra under tak i bodegan.
TACK för att du kikade in till mig en stund.

Inga kommentarer: