måndag 4 juli 2016

Helenae Hybrida Honungsros

Det är ljuvligt nu honungsrosen Helenae 'Hybrida' blommar. Jag har 4 st. Vid växthuset, i den naturliga lunden & en på varje kortsida av trädgården det är typ runt om i trädgården. Tänk er doften i trädgården! Att det blivit just den är för att jag en gång testade att göra vintersticklingar &  lyckades så bra att det vart 7 st. nya plantor. Jag kunde dela med mig det gillar jag! Det är kul att göra sticklingar mer om det en annan gång.
En variant av honungsrosen är Helenae 'Lykkefynd' zon. 3 den kan man välja om man vill ha en nästan taggfri klätteros med samma egenskaper. Den doftar inte lika mycket men kan hända tillräckligt om man är lite känslig för dofter. För mig är dofter i trädgården viktigt så hos mig passar Helenae 'Hybrida' som dessutom klarar zon.5.

SONY DSC

Här sitter den på en båge där jag ofta går under. Gången leder till aurikelteatern & till den naturliga lunden. Vidare till baksidan med växthuset. Värt att tänka på är att den blir hela 6 meter hög! Så den bör ha någonstans att ta vägen liksom inget för en liten spalje precis.
De övriga jag har sitter invid träd i kanten av trädgården & kan svinga  sig upp i kronorna & åt sidorna. De ser jag inte röken av förrän blommorna slår ut & då sprider sig doften & så kan jag stå där under kika upp lyssna till alla bina & då känner jag mig så lycklig!

SONY DSC

Den här vid bågen är samplanterad med italiensk clematis som tar över blomningen senare. Jag har gjort så att när klätterrosor planterats så har jag satt clematis intill för att få en lång blomning. På den vänstra sidan av bågen finns en kaprifol för doften på våren & såklart de vackra blommorna.
På höger sida i kanten har jag syrenhäck &  flädern 'Black Beauty'. I den har vildvinet klättrat upp igenom det var inte planerat.  Den en sitter nere vid dammen långt bort men har letat sig fram & upp i trädgården. Kombon är snygg tycker jag! Men det gäller att hålla den tillbaka finast är några slingor. Tänk på hösten sen med fläderns mörka blad & de röda på vildvinet! Det blir grejer det alltid någonting att se fram emot det gillar jag.
TACK för att du kikade in till mig en stund! Lämna gärna en kommentar det blir jag glad för.
Här hittar ni mig på Instagram helenaiatuna

Inga kommentarer: