måndag 16 maj 2016

Mitt växthus


Mitt växthus är inbäddat i vita skyar just nu. Det är häggmispel, aplar & slån som blommar.


Det är som ett rum att sitta ner i känns härlig att slå sig ner en stund & bara vara.


Inne i växthuset finns inget ännu. Det har bivit så kallt att jag väntar ännu ett tag innan det fylls med plantor. Brukar använda det som en mellan landning för tex. ett åringar som behöver avhärdas. Att ställa ut dem direkt kan vara förödande. Vind & sol tar hårt på dem & på ett par timmar kan det vara kört. Det är bara att så nytt. Även att ta ut små frösådder & tex. tomatplantor när det är för kallt trots att man har växthus är inte heller bra. Jag upplever att plantorna blir stressade av kylan. Basilika & gurka tex. är extra känsliga för kyla.

Mingelbordet
Mingelbordet

Kring växthuset har jag mina hinkar som jag tycker så mycket om. En del är rejält trasiga med då planterar jag i en plastkruka som jag ställer i hinken. Brukar ha tomat, chili & gurka i dem. Många av hinkarna är upphittade i skogen. Min svärmor har bidragit med många som hon funnit i skogen. Det är inte klokt man kan finna i naturen.
Bordet kallar jag för mitt mingelbord. Där ställer jag årets nya inköp innan de ska planteras. Det för att ha lite extra koll på dem. Ibland är det ju så att jag spontanköper växter det är ju så roligt! Jag ångrar aldrig det jag köper bara det jag inte inhandlar fniss . Det händer oxå att jag hittar växter på plantskolan som jag vet att jag vill ha nån gång i min trädgård. Men inte har nån plats för just nu. Är det då ett fint exemplar då slår jag till!  Äh tänker jag då det löser sig. Jag har ju mingelbordet. Ibland står en del kvar ända till hösten då jag fortfarande inte kommit på vart de ska sitta. Det händer ganska ofta ...
TACK för att du kikade in till mig en stund. Lämna gärna en kommentar det blir jag glad för.