fredag 9 januari 2015

Inget daltande men lite omsorg om den som är en kär ♥



 Nu i Januari brukar jag täcka de växter som behöver det eller som jag är extra rädd om.
Det är just inte många som vare sig behöver eller kräver det i min trädgård.
Jag daltar inte med växterna...

Men en klätterros är jag rädd om för att den sitter vid en båge.
 Det blir så tomt & trist en längre tid om rosen fryser ner för hårt .
Även om den växer upp ganska snabbt igen, blommar på årsskotten så är det ingen fara.
 Men vår/vinter solen kan vara så förrädisk.

Man går där & lullar i sin vinterträdgård & väntar,härdar ut....
Tänker åh vad bra allt klarat sig den hära vintern!

Man njuter av den sol som visar sig & så vips är de tidigare så gröna grenarna alldeles svarta...
Vad var det som hände?


Nä då innan det sker blir det till att ta fram säckväven.
 Det tar bara nån minut att bädda in den.
Så fäster jag med träklädnypor.

Man kan ta en gammal matta, filt eller dylikt.



Den har allt den här rosen.

Hos mig är den frisk & fräsch i bladverket.
Jag gödslar varje vår & så en giva till kring midsommar men naturgödsel av nått slag.
Vatten får den oxå en del gånger pga. att det är så torrt just här i trädgården.



Den är ljuvligt vacker 'New Dawn' 
Måste bara vara en av de vackraste klängrosorna!
Doftar så gott & blommar & blommar hela säsongen tills frosten tar den.

        

Se här bilder från min Instagram 
21 Oktober blommar hur fint som helst &  14 November 
3 veckor senare har knopparna slagit ut.

Den är bara så underbar!

Ja just ja ;) 
Nu kan jag äntligen berätta & jag lovar att det har varit en lång väntan....
I nya numret av Allt Om Trädgård nr.2 
Finns det ett reportage från vår trädgård!
Som prenumerant har jag fått den redan men den finns i butik tisdag 13 Januari!
Det är gjort av
 fotograf  Annika Christensen & journalist Ulrica Otterling.

TACK för att du kikade in till mig en stund!
Lämna gärna en hälsning det blir jag glad för.
KRAM
från
mig!

7 kommentarer:

an angel at my table sa...

Fantastiskt exemplar av New Dawn. Mycket vackert.

Kristinas oas sa...

Hej och grattis till en fint reportage! Har bara hunnit titta som hastigast på det i går när jag fick tidningen, ska läsa mer noggrant i kväll. Hur länge var det sedan du hade besök?
Kram Kristina

Jenny sa...

Har fått tidningen, men inte läst ännu, men bilderna var väldigt fina!!! Jag är värdelös på att täcka växter, vi har ju oftast haft en massa snö men när det är barmark ... Är inte heller någon som daltar, så det får väl bära eller brista, precis som varje år.

Jenny

Trädgårdsflum, Ewa sa...

Ja just ja ;) ;)
Va kul, ska kika.
Älskar också New dawn, men i somras leverarde den inte som vanligt.
Vi hade så torrt!
Kram Ewa :)

Meta sa...

Ja ha d blir det att göra en tur till butiken då. Hade tänkt hålla lite på inköp av tidningar men det måste jag läsa.
Ska nog också klä in mina rosor på pergolan och även klematisen får jag nog klä in den har redan stora skott.
Ha det gott
Kram Meta

Lykkelig i hagen sa...

Dette er en rose jeg virkelig liker! Har tenkt å skaffe meg denne til våren og plante den ved en lykt jeg har i innkjørselen. Nydelige bilder! Ha en fin helg! Hilsen Anne-Kristin

Rost och rädisor sa...

Ja, det syns att rosen verkligen trivs hos dig. Har fått tidningen men inte hunnit öppna den än. Nu blir det ju extra spännande att läsa.
Tevlig helg och kram
Anette