söndag 14 december 2014

Hottentott...


I somras fick jag en Hottentottlilja.
En sån har jag inte haft tidigare.
Det är en lökväxt.
På latin heter släktet Cyrtanthus består av ca. 50 arter.
Det är en amaryllisväxt med långa blomstänglar säkert 30 -40 cm.
Färgerna är lysande rött, orange eller vit.


Hottentottlilja parviflorus Cyrtanthus 

Den fick stå kvar ute när jag fick den under tak i bodegan & verkar vara lättskött.
I höstas fick den komma in på den svala glasverandan där den står i ett ljust fönster.

Vattnar i kanten av lerkrukan precis som jag gör med de andra lökxäxterna jag har.
Man får  vara lite försiktig med vattningen så lökarna inte ruttnar.



För några veckor sen började den få gula blad.
Jag tänkte att den kanske gick i vila.


Men så dök en knopp upp & ännu en!
Det var roligt redan första året jag har den.
Ska vårda ömt för den är inte alltför vanlig har jag förstått.
Dags att damma av Amazonliljan som står på bordet oxå ser jag nu ;)

TACK för att du kikade in till mig en stund.
Lämna gärna en hälsning det blir jag glad för.
KRAM
från
mig!

4 kommentarer:

Annika Christensen sa...

En sådan skönhet har jag aldrig sett.
Jag förstår om du vill vårda den.
Ha det gott
Annika

Millas Trädgård sa...

Vad spännande! Lycka till med den��
kram Milla

Veronica sa...

Vilken cool växt och vilket cool namn :)

Roligt med en speciell växt!

Kram och ha en bra vecka så här innan jul :)

Meta sa...

Bara namnet gör ju att jag skulle kunna ha den Hottentott Hihi.
Kul att den blommade första året inte för vanligt med liljor.
Ha en fin vecka
Kram Meta