tisdag 13 maj 2014

Kan man...



Kan man övervintra frösådd borstnejlika i kruka?
Javisst det går jättebra!

Jag sår varje år eftersom de inte blommar förrän året efter sådd.
När fröna är mogna så sår jag i krukor av plast.
De gror ganska snabbt & får så stå bakom växthuset under vintern.
Där täcks de av lite löv som blåser dit av sig självt.

Så våren därpå planterar jag ut dem där jag vill ha dem.
Förra hösten kom jag på att det skulle vara fint i den här urnan
 så jag planterade dem redan då i den.
Även den fick stå i skuggan bakom växthuset.


Den här sorten heter "Sooty" & jag har haft den i många år nu.
Den är mörkt svart/rödaktig.
Så här ser den ut efter vintern inte ens en rensning av bladen behövs.
De rödaktiga bladen är fjolårets blad.

Det enda jag gjort nu är att vänja den vid sol bakom en buske ett tag.
 Nu är den redo för placering nånstans.

Läs mer om att odla i kruka i min senaste favorit bok 
"Trädgård i kruka" av Annika Christensen & Ulrica Otterling.
Det är en jättefin bok!
Formatet är kanon perfekt att hålla i & bläddra.
Bilderna är ljuvliga att se på & texten lättläst & så de tecknade bilderna.
 Ja den är helt suverän faktist.
Så fin bok till ett bra pris.

Jag har nyligen fått den & är lyrisk som ni kanske märker.
Snacka om inspirerad :-)
Den finns att köpa på Adlibris.

TACK för att du kikade in en stund!
Lämna gärna en hälsning det gör mig glad.
KRAM
från
mig!

4 kommentarer:

Meta sa...

Tack för tipset. Att jag inte tänkt så. Har ju lite dåligt med plats p kolonin mycket skall in, Nu löste du ett problem till mig. I år har jag satt jungfrun i det gröna i en kruka. tycker att fröställningarna är så fina.
Ha en skön dag hoppas du slipper regnet det räcker nu.
Kram Meta

Jenny sa...

Borstnejlikan är jättefin, jag har länge velat ha den och till och med köpt och fått fröpåsar, men det har jag glömt sen. Nu satte jag ett gäng i en pallkrage, jag hoppas att det funkar så jag kan flytta dem någon annanstans nästa år. Men att sätta direkt i en kruka lät ju smidigt, jag har frön kvar så ... ;)

/Jenny

Unknown sa...

Jag sår också varje år i juni på friland och då har jag nya till våren! Jag blir alltid lika glad när dom blommar:)

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.