tisdag 28 januari 2014

Mutabilis & TACK hörrni ♥


Inne på den svala glasverandan blommar 
rosen Chinensis " Mutabilis" just nu.

Det är sååå välkommet med en utsprungen ros som denna mitt i vintern!


Jag kan lätt försjunka i en bok flera gånger om.
Vissa böcker återkommer jag till många gånger genom åren.
En av de första böckerna som betytt mycket för mig är

Karin Berglunds "Rapport från en trädgård" 

I den läste jag kapitlet om den underbara trädgården Ninfa i Italien .

   Gång på gång satt jag försjunken i bilderna & hennes texter.
Hon skriver så målande att jag & jag snudd på hör hennes röst inom mig när jag läser.

Det var i den jag första gången såg rosen "Mutabilis" 
som fastnade på min näthinna & så var jakten igång.


Mutabilis betyder föränderlig och det stämmer så bra.


Knoppen är mörkt rosa. 


När den slår ut är den svagt aprikos för att sen bli  mörkt rosa i sitt förfall.
Den är helt underbar!

Jag vinterförvarar den inne på den svala glasverandan
 för jag tror inte den klarar sig i min trädgård.
Vi har zon 3 & den ska bara klara sig i zon 2
Törs inte prova heller för den vill jag inte vara utan...

TACK alla ni för era rara ord om mina sidor i 
Trädgård & Blommor.
Både här på bloggen ,Facebook & via mail!

Idag kommer tidningen ut till butikerna .
Det kommer kännas lite speciellt att se den i tidningshyllorna :)

TACK för att du kikade in till mig!
Lämna gärna en hälsning det blir jag så glad för!
KRAM
från
mig!



5 kommentarer:

Helt enkelt hemma hos mig sa...

Så härligt med blommande rosor! Tack för att du tittade in hos mig:)

Birgitte sa...

Hej Helena. Ja, det er en speciel flot rose, kan godt forstå, at du måtte have den. Herligt at læse bøger, det er en god beskæftigelse.

Tant Otteskrufv sa...

Tidningen låg i lådan idag! Du har fått till det bra, så kul att läsa och titta på. Krämkakan väntar jag fortfarande på. Jag kanske kommer ner på söndag...men då bakas det ju inte...nåja, den som väntar på något gott :)

Sallys hus sa...

Men ååhåå..
då måste man pinna iväg till butiken o köpa den däringa tidningen och se vad min trädgårdsguru har att säg..;)
Va kul att du är med i en tidning igen..;) Grattis!
Å sågspån..jorå.. det är nog så..haha.. att jag har ett litet läckage..;)
Kram katarina

Kristinas oas sa...

Men åh, nu har jag missat att du är med i tidningen, vad kul, det måste jag kolla in. vilken läcker ros, klart du ska vara rädd om den. Det lustiga är att jag precis tipsat om ett tv-program jag hittade på Youtube där just Ninfa var med. (Sök på Monty Don och Italy så hittar du det.)
Kram Kristina