söndag 24 november 2013

Inte så gult men gott....


Igår bakade jag biscotti.
Igen kanske någon tänker?

Jaaa igen :-D

Nu när det inte finns så mycket att göra i trädgården längre. 
Även om jag är ute en stund varje dag & drar lite ogräs eller bara plockar med nått.

Så finns numera tid till att baka jag tycker det är avkopplande & roligt.

Denna gång blev det med saffran & mandel.


Här kommer receptet samma som jag kört tidigare.

100 gram smör
100 gram grovt hackad sötmandel
1,5 dl strösocker
0,5 gram saffran
1 ägg
ca. 4 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver

Gör såhär:
Mortla saffran med lite av sockret
Vispa smöret & sockret så det blir fluffigt.
Rör i ägget.

Ha i de torra ingredienserna i en bunke.
Alltså mjöl,bakpulver,vaniljsocker & blanda.
Arbeta sen in det i smeten.

De hackade mandlarna häller jag ut på bakbordet & knådar in i degen.
Skär degen till 2 delar rulla till längder.
Lägg på bakpappersklädd plåt.
Platta till med fingrarna.

Grädda 30 min mitt i ugnen i 175 grader
Skär upp dem på en gång.

De vart goda men inte så gula.
Jag ska ge dem till modern som jag ska träffa i morgon.

Ha en skön söndag alla ni!

TACK för att du kikade in en stund.
Lämna gärna en hälsning det blir jag glad för.
KRAM
från
mig!


2 kommentarer:

Annika Christensen sa...

Mums säger jag! Dessa villjag också baka. Tack för inspirationen.
Annika

Veronica sa...

Jag hoppas du samlar alla dina underbara recept under etiketter så jag kan söka rätt på dem till jul!?
Jag bakar bara till jul och då vill jag baka dina grejer! Måste vara grymma och snodda recept från ett kondis i Eskilstuna :)

Kram