tisdag 4 juni 2013

Kakfats tillverkning & den obligatoriska tårtan!



Igår träffades den lilla lilla Trädgårdsföreningen Acchleja 
Det är vi som ryms i en bil!
Det var dags för den sedan länge planerade kakfats tillverkningen.


Det var ett gäng glada lite uppspelta Acchlejor 
som efter att ha vandrat runt i Carros trädgård ivrigt
 plockade upp alla attiraljer och satte igång.
Carros sambo dvs. min lillebror hade byggt ett stadigt bord till oss han är då duktig ;-)


För mig var det premiär med borrmaskinen har bara hållit i den förut.
Varit hantlangare så jag var lite smått pirrig faktist.


Äh 'Hur svårt kan det vá ' sa Lena och var först ut att börja borra.
Hon körde på fri hand dessutom medans vi andra följde instruktionerna.


Catrin borrade modigt i glas efter att ha provat på i porslin och lyckats!
Var 20 : e sekund skulle man doppa borren i vatten.
För att den inte skulle slitas ut för fort.

Mini Acchlejan hjälpte till att räkna!


Här monterar Petra ihop sitt kakfat.


Så fina de blev!


När vi var klara väntade vi på kakfats tårtans entré.
Enligt våra 'hårda' traditioner ;-) ska den vara i inspirerad av dagens träff.
Mini Acchlejan bar högtidligt ut den!
Och vi vart på intet sett besvikna.
Kladdkaka i våningar täckt med hallongrädde mycket 'kladdig' och god!
Man kunde med fördel smaka av både botten och toppen ;-)

I bakrunden syns den glada värdinnan Carro som hållit i det hela.


Carro är vår dagliljenörd!

Så vad passar bättre än att ha en 'show off' dagliljekullen?!

Vilken härlig kväll vi hade så himla trevligt.
Det var enkelt och roligt att göra faten.
Vädret visade sig från sin bästa sida.
Jag har klarat av min borrmaskins premiär ;-)
* & +  i kanten för mig :D

 Innan vi skildes åt bestämde vi att detta ska vi göra om snart!

TACK för att du kikade in till mig!
Lämna gärna en hälsning det gör mig glad.
KRAM
från 
mig!




12 kommentarer:

susanne sa...

Å vilken rolig idé! Den kanske min lilla trädgårdsjunta kopierar... Det blev ju jättefint!

trädgårdsdrömmar sa...

Bra jobbat.Himla fina fat blev det och tårtan ser smarrig ut.
Kram.

samson sa...

Blev ju en ståtlig tårta

fina fat ni gjorde

ha det så bra
maggan

Lisbeth (countryliv) sa...

Så dygtige I er, det ser så fint ud:o)

Hélena sa...

Galet snyggt! Var hittade ni kakfatsstången :-) Tror inte det heter så men jag tror du vet vad jag menar ;-)
Kram Hélena

Kia sa...

Vad duktiga ni är!! Du verka klara borrmakinen galant. :)

Ha en toppen dag!
kram Kia

Unknown sa...

nu blev jag väldigt inspirerad. Vad fina de blev. Mysteriet är bara hur man kommer runt pinnen i mitten när man vill servera en hel kaka. Skar ni den i två bitar kanske? Ha en fin försommar.
/Ann

Törnrosa sa...

Vilka fina fat ni gjorde! Och den sista bilden är underbar!
Tack rara du för dina snälla ord till mig. De värmde verkligen och jag blev sååå glad! Tack tack.
Må gott!
Törnrosa

Vanja sa...

Men JÖSSES vad fina! :D Stolta kan ni vara och till och med jag, som dukar fram kakor i kartonger, blir lite sugen på att göra ett kakfat eller två :D Bra jobbat!

Livet på solsidan sa...

Supersnyggt! Och så kul att kreera sin egen design :)

Jag undrar som Hélena. Var köper man en "kakfatsstång"?

Kram Tamara

Bettina Bäck sa...

Fina fat, och tårtan ser ju ruskigt, ruskigt smaskig ut. :-)

Anonym sa...

Å så fina! Och tack för tips att doppa borret i vatten. Kram Ann