fredag 25 maj 2012

Jag är rätt så tuff även mot mina pelargoner!



Det är verkligen hög tid att plantera om de sista pelargonerna.
Brukar vänta tills de ska tas ut för sommarferie
och jag kan stå ute och plantera om dem för de är så stora.


Det är 5 st. doftpelargoner.
Och den här uppstammade har jag sått själv.
Fröna kom från en påse blandade "doftpellisar" så namnet har jag inte...


Tätt packat med rötter.
Fram med kniven så skär jag.
Ca.1 dm ska bort när det är så här stora exemplar.

Men vad ser jag om inte
rotlöss...
Det är vita små trådsmala "äckelpäckel" 
Och allt det vita är lämningar efter dom..


Det är i stort sätt omöjliga att bli av med.

Så då brukar jag ta skott och på hösten kasta moderplantan.
Men denna som är uppstammad och dessutom frösådd 
och många år gammal vill jag behålla!


Så jag gör som med de övriga skär bort ca.1 dm i botten och på sidorna.
Sen spolar jag av jorden med slang så gott det går och planterar om.

Viktigt då att ha diskat krukan noga!

Rotlössen gör att plantan blir svagare och svagare... 
Så jag hoppas att den får en liten andnings paus på detta sätt..
Men jag är ganska säker på att lössen är kvar men i decimerad skala!

De sprider sig genom att man slarvat med att diska krukor 
eller att vatten från en drabbad planta rinner ner i en kruka på hyllan under
 eller om man byter fat på dem och ej diskar noga...
Hur de hamnat i denna är för mig en gåta???



Så här fina var de i höstas!!!
Då jag testade en ny placering 
innan det var dags för vinterförvaring på den svala glasverandan.
Jag tycker de kom mer till sin rätt här än vid växthuset framför häcken.
De syntes knappt bland allt det gröna...

När jag tar in dem klipper jag ner som ganska hårt.
För bladen gulnar ändå efter bara några dagar och det blir så skräpigt.
Dessutom blir det löss på dem det kan man vara säker på då de kommer in i värmen.

TACK för att du tittade in till mig!
Du får gärna lämna en hälsning.
KRAM
från
mig!

6 kommentarer:

Tina sa...

Jag har redan lyckats ta död på några pelargoner, får se om jag skaffar nya. Borde nog gå en pelargonkurs eller nå´t...
Dina är ju exemplariska!!

Kram o trevlig Pingst!

Hélena sa...

Vad snyggt det var med pelargonerna vid väggen. Gillar fötterna på krukan, jättesnyggt. Attans för alla dessa smådjur som stör ordningen.
Ha det bäst!
Kram Hélena

Mia sa...

Ett knasigt men fungerande tips mot rotlöss som jag fick via en pelargongrupp när min uppstammade Langelandsros mitt i allt hade rotlöss efter vintern (fast den hade varit inne nog) , ta bort så mycket jord det går och spola rent och ställ ner roten i en vas/hink med svag kloritblandning (klorit/vatten) låt stå ett dygn iaf. Jag hade den diskade krukan som hörde till ute i minusgrader under tiden också men det går inte nu men frysen kanske?
en par av de nedersta bladen blev trötta efter detta och jag fick ta bort dem men i övrigt ser plantan toppen ut och blommar och är utan rotlöss :)
Mvh Mia

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Hoppas du blir av med lössen. Förstår att du inte vill göra av dig med den stora pelargonen!!!! De står jättefint där på verandan mot väggen. Så snyggt med tassarna under krukorna också!!! Åsså vicken söt vovve du har!!!!

Kram
Chalotte

Linneskåpslycka sa...

Löss är inte kul :(
Hoppas du blir av med dom:)

Fint där med pellisarna mot väggen-vackert:)
Och vovven - såå söt.

ha en fin pingsthelg
kram

Hildas Hem & Trädgård sa...

Trist med lössen. Jag är säker på att du löser det....
Rönnsumaken är PERFEKT!! Tack!

Trevlig helg! Kramar