torsdag 17 maj 2012

Acchleja träffen hos Petra!

Trädgårdsföreningen Acchleja hade sin årliga vårfräff i tisdags kväll.

Vi brukar ses innan vi åker ut till Löta Handelsträdgård
som varje vår har rabattkväll för oss Trädgårdsamatörer.

För andra året i rad var vi bjudna hem till Petra.
Vi visste att hon hade en del nya trädgårdsprojekt att kika på.

Och det ja det var några stycken!



Kökslandet är en ny skapelse som vi alla tyckte var  jättefint och inspirerande!
Bänken har hon gjort nästan helt själv ;-)
Här fanns rabarber bla.

Jag är väldigt förtjust i när man 'bäddar' in sina jordgubbsplantor i halm.
Ser så mysigt ut :-)



 I hennes trädgård finns flera upphittade saker helt i min smak.
Den här hör till en vägbrunn.


 En ny entré plantering med ett prydnads körsbär i buskform 'Accolade' heter sorten.
Den gillas av oss allihopa :-)

Mittbilden ett ankare.
Petras familj är seglare.
Jag tycker det är roligt att det speglar av sig även i trädgården.


 Vi vart bjudna på en fantastiskt god pasta sallad.
Så var det dags för höjdpunkten...
Tårtan.
Vi hade som vanligt spekulerat i vad hon skulle hitta på :-)

Och det blev en vårtårta i form av en fjäril.
Så fin och god!!!


 Så var det dags för Löta besöket.
Och de hade laddat ordentligt denna kväll!
20 %  rabatt var det så man ville ju såklart passa på!


 Jag slog till på ett spaljerat äppelträd!
Det har jag funderat på länge :-)



 Det är 2 våningar.
Ympat på en svagväxande stam.
Som synes finns det många grenar att leda utåt lite högre upp.
Sorten är Ingrid Marie.

Känner mig supernöjd och glad över att äntligen ha köpt ett!
Nu ska vi bara klura ut hurdan spaljering vi ska få till...

TACK för att du tittade in till mig idag!
Lämna gärna en kommentar det blir jag glad för :-)
KRAM
från
 mig!

8 kommentarer:

Bettina Bäck sa...

Men å! Det spaljerade äppelträdet är ju underbart. Ser fram mot bilder på det när det börjar växa.

Sallys hus sa...

ååå wooow...
såg på trädgårdsdrömmar att de satte flera stycken på rad så att de kunde ha det som badmintonnät.....haha...
men jag fattade aldrig hur de skulle göra sen när det blev JÄTTE tjocka stammar...men nu fattar jag...
de ympar alltså in äpplena på stammar som inte blir så tjocka...
Det är så bra när du är så där pedagogisk och tänker på oss vanliga dödliga när du förklarar....;)
Bara jag vaken än och jag har inte ens hunnit få på kaffebryggaren....
Ska ut o gräva igen.....o skotta jord....lika bra å hålla på när man har ångan uppe..;) Så du har gissat rätt i vart jag befinner mig när jag försvinner härifrån.... på kvällarna har jag varit för trött för att ens slå på datorn....hiiiiinner inte.....;)
Vilken fin trädgård hon också verkar ha....Ankaret var ju hur kul som helst och halm mellan jordgubbarna...det har jag sett nån mer stans....det tar jag med mig....jag ska planterra om dem jag fick i höstas...en riktigt söt och god sort. Jag har dem i 2 pallkragar men tänkte plantera isär dem i 4. Då kan de få kasta ut revor så jag får många många jordgubbar...;)
Men vilken tårta!!! Har aldrig tänkt på hur enkelt man kan få till en fjärillstårta...men nu såg jag...sååå fin!!
Blir kul att få se spaljen sen...
ha en härlig dag!
Här är det mulet men med några blå fläckar så jag håller tummarna för att molnen förvinner till annan ort...;)
Kram katarina

Hélena sa...

Spaljerat äppelträd står högt på min vill ha lista... Spaljerade fruktträd överhuvudtaget :-) Ska bli roligt att se var du tänker plantera trädet.
Ha det bäst!
Kram Hélena

Trädgården på Höjden... sa...

20% på en plantskola är fina grejer det;-) Bra att passa på att köpa något man funderat på ett tag då men kanske inte riktigt "unnat" sig. Ska bli kul att se var äppelträdet hamnar hemma hos dig.

Hälsar Åsa

Ulrika sa...

Vad härligt ni verkar ha haft,jag skulle kunna åka på trädgårdsutflykt varje vecka!

Kram

Vanja sa...

Japp, halm ska det bli runt mina jordgubbar också, när det nu blir av :D Jag håller med om att det ser fräscht och mysigt ut.

Birgitte sa...

Hej Helena. Hvor spændende med æbletræet. Glæder mig til at hvordan du får det espalieret! Sikke mange fine ting, der var i haven hos Petra. Og tårtan ser bare mums ud - åh det er længe siden jeg har fået tårta. Det må jeg lave om på!

Kia sa...

Fint hon hade det!
En fråga: hur fick du in äppelträdet i bilen?? : )

En grävare hos dig. Hm jag vet inte? Blir det något kvar då?

Ha en toppen kväll!
Kram Kia