söndag 25 mars 2012

Gräsbrand...det är roligt och lite spännande...



Vilken härlig dag jag haft!
Först gick vi en lång promenad med Sigge.
En kopp kaffe på det sen drog vi igång :-)


Planterade penseér som jag köpt för flera dagar sen.
Använde en av mina gamla instrumentlådor .
I den fick ett par mörka skönheter pryda sin plats.


Med det fina locket som inte alls hör till...
Passar så bra så!


Den här lådan fick jag av min svägerska.
 Det var flera stycken men bara en i den här fina grå/gröna färgen.

Testade lite vad för färger på penseér som skulle passa i den.
Men jag tror nog att det blir nån helt annan färg 
än dessa 2 olika jag hade nu att välja mellan.

Jag har ett cafébord med 2 stolar i nästan exakt samma grå/gröna färg :-)
Nu ska jag fundera lite ...
Ska det bli rosa eller kanske svarta penseér i den här ...

Det hela ska stå vid växthuset med teracotta färgat marktegel .
Så ev.slår jag till med nått som lyser upp lite mer!
Hm...orange eller varför inte gult


Grannen drog igång och "försökte" elda upp en rishög.
Vi fick då lust att "leka" pyromaner vi med :-)
Ekdungen brukar vi elda och nu är där alldeles svart...

Och joddå slangen och krattan var framme såklart!

Jag har stor respekt för eld eftersom jag är uppväxt med att höra brandkårs sirener.
Pappa var brandman...
Hur många gånger satt vi inte hemma och hörde brandbilarna på avstånd 
när de åkte ut för att släcka gräsbränder på våren?!
Var försiktiga med eld!!!


I dag ska vi dvs.Trädgårdsföreningen Acchleja påskpyssla.

Jag måste bara få visa de fina äggen som Acchleja Catrin gjort!
Hon har skickat bilderna till mig och jag tar mig friheten att visa dom.

Hon har använt gamla trädgårds tidningar.
Klippt till ägg,stansat hål och trätt i ett snöre.
Och som ni ser en bild på en akleja och texten ja det är så fiffigt tänkt tycker jag  :)
Fler fina bilder på äggen finns på Acchleja bloggen 

TACK för att du tittat in till mig!
Lämna gärna en hälsning, jag blir så glad :-)
KRAM
från
mig!

10 kommentarer:

trädgårdsdrömmar sa...

När grannarna eldar kan det bli lite tufft ibland.Våran närmsta granne eldade ett år och vinden låg rakt mot vårt hus.R och jag satt och hade det skönt på vår altan men vi blev tvugna att gå in och stänga dörren till uterummet.Det tyckte jag var en aning klantigt av grannen.MVH

Vivishagerom sa...

Kjempe flott gammel kasse du har, og super flotte Violer!

Det lukter vår når noen brenner gress! Herlig!

Marit sa...

Vakker kasse du har med fioler! Grassbrann kan bli litt for spennende noen ganger, mend et er vår når noen brenner bål og grass. Ha en fin søndag! Klem fra Marit

samson sa...

jag älskar att elda, brukar elda i en tunna varje vårvinter på kolonin
ha det så gott
maggan

Kia sa...

Fint du gjort! Jag ska vilken dag sen helst byta ut mina vissna ljung som är på trappen mot något levande. : )

Ha en toppen söndag!
Kram Kia

Tina sa...

Jaså, ni har luntat idag. Då luktar ni nog gott!
Himmel, den där låddan vill jag ha. Skicka den till mig när du tröttnar, så fint du har gjort.

kramkramen på dig /skrev ett svar till dig med delningsknappen. Är det inte meningen att det ska hamna här tro? stannade hos mig../

Sallys hus sa...

Heeeeeeeeeeeeej!

Här har vi också haft en utedag och eldat...;)
Fast jag har eldat grenar o pinnar o allt jag klippt bort från rabatterna.
Så fick jag för mig att det var nu man skulle klippa rosorna...så knips knips....vips hade jag klippt ner dem jääääääääääätte mycket. Sen när jag kom in läste jag i en tidning att man inte ska beskära rosor förns björkarna har musöron...oooupps....nu håller jag tumarna för att det inte blir så kallt så de dör....
Vilka fina lådor du har till planteringar. det där krussedulliga locket...ååååå....viiiill haaaaaa!!
Kram Katarina

Katarinas trädgård sa...

Så fint det blev i lådan! Och så mycket fint påskpyssel du har gjort, det vill jag med, varning: jag kommer att härmas!
Ha det bra och tack för alla fina inlägg!
Kram
Katarina

Cika sa...

Jättefin blomlåda! Härligt att få välja och vraka bland olika färger.
Trevliga vårsysslor också - både "utestädningen" och pysslet!
/Cika

Hélena sa...

Fantastisk fin låda med lock! Som gjorda för varandra. Att elda är verkligen vår. Älskar doften :-)
Ha det bäst!
Kram Hélena