torsdag 12 januari 2012

Vilken kallufs!En sån skulle man ha :-)


Eller hur?
Fasst det har jag nog redan för...
både färgen och risigheten är ju klockren!
 Men volymen den är jag lite avis på :-)

Och glansen.
Balsam säger ni?!
Ja ha är det bra det?


Så snygg är alpclematisens frökapseln.
Skrimrar vackert i solen.



Naturens underverk.


Ett frö med en luden svans...
Lätt för vinden att bära med sig.
Till en annan del av trädgården.

Frösådda alpclematisplantor har jag många utav. 
Brukar så varje år för det är så roligt.
Ibland redan på hösten sen står sådden ute hela vintern.
Grobarheten brukar vara bra.
Däremot så är det lite si och så med färgerna.
Blir lite svagare tex.rosa än moderplantan.
Men det tycker jag inte gör något.
Klipper bort den lilla ludna svansen för att minska risken  för att det ska mögla.
Använder såjord som jag täcker med vermikulit så slipper man alger på ytan.
Vermikulit finns i växtbutiken.


TACK för att du tittade in till mig idag!
Du får så gärna lämna en hälsning.
KRAM
från
mig!

12 kommentarer:

Bea sa...

Fniss...vilken snygg kalufs! Naturen kan skapa många fina stilleben :)

Det har varit lite krångel att kommentera här, men nu gick det - hoppas jag!

Ha en fin dag! /Bea

Helena sa...

Det ser lite annorlunda ut kring kommentators fältet.Verkar som blogger ändrat lite...
KRAM från mig!

trädgårdsdrömmar sa...

Snygg frisyr.Skulle behövas här med.Har provat så clematis,men det har inte gått så bra.Hoppas de jag har står ute kan komma med någon lite planta.

Sallys hus sa...

Nämen jag döööööör!!!
Nu blev det väl lite väl avancerat va??

Avklippta svansar o självsådder o konstiga täckskivor...dessutom speciel jord!!!!!
Vaaaa??? Men vi vanliga dödliga....vi köper våra klematisar fixfärdiga i butik...sen gräver vi ner dem o sen gräver vi upp dem för att någon säger att vi gjort fel....sen gräver vi ner dem igen o hoppas de ska överleva...o gör de inte det...japp...då köper vi nya!! Men svansar o kallufser....nääää...nääää....
Lite hårspray så ska du se att grodynglet stannar där...
fniss...
Kramen till dig bästaste helena...;)

Sabelhagens Olivlund sa...

Så fina bilder. Härlig kalufs:)). Jag sådde klematis här om dagen, får se om det blir något av det...
Ha det gott.
Kram Maria

Kia sa...

Nja, ser lite glest ut. Blir kallt om huvudet då eller så bränner man sig på sommaren. : )

Jag skulle tro att du kan använda ris eller cous cous i stället för bulgur om du gillar det bättre.

Ha en toppen dag.
Kram Kia

Odlarlust sa...

Vilket bra tips. Och tack för tipset om avgränsare!

Ska prova att föröka vår alpklematis när det finns frö :-)

Ha det fint!
Kram
Anna

Lena/isklockan sa...

Väldigt snygga bilder.

Kram

Tina sa...

Ja tack, allt skulle kännas bättre än min frissa just nu..
Men du, hur kunde du veta att jag hade en blå Hortensia på g?
Syrran hade ställt undan en till mig, det var ju kul!

KRAM

Marina sa...

Fröställningar kan verkligen vara fina.

Kram!

samson sa...

verkligen snygga bilder,ha det så gott,maggan

Helena sa...

Såg det för mitt inre Tina ;-))
KRAMIS!